GPS-kartsystem installeres i 2000 drosjer

Oslo Taxi vil investere 50 millioner kroner i et nytt taxisystem. Systemet, som er PC-basert, tilbyr sjårførene blant annet ikonbaserte berøringsskjermer og et digitalt kartsystem.

Oslo Taxi skriver i en pressemelding at selskapet de neste to til tre årene vil installere et nytt flåtestyringssystem i selskapets nesten 2000 tilknyttede drosjer i Oslo. Systemet som benyttes i dag er ti år gammelt.

    Les også:

Det nye systemet, som er utviklet av danske BNR 2talsystemer, består av en spesialtilpasset Windows 2000-basert mini-PC i svart boksformat med innebygd harddisk på 30 GB og en rekke kommunikasjonsporter. Både prosessor og harddisken skal være temperaturregulert for å tåle norske klimatiske forhold. Ny fargeskjermterminal med berøringsskjerm, har integrert kredittkortleser, mikrofon og høyttaler, og ulike spesialtaster. Målet er å gjøre systemet så betjeningsvennlig som mulig. Utstyret produseres av TP Radio i Danmark.

Skjermterminalen i bilen fungerer både som sjåførens arbeidsterminal og taksameter. Her styres også kommunikasjonsradio med datasamband over radio som håndterer data og tale samtidig. Og her håndteres det "grafiske" bestillingssystemet, oppdraghåndtering, alarmfunksjoner og en rekke andre tjenester.

- Ikke minst stilles det store forventninger til det digitale kartsystemet med GPS-posisjonering, sier Jan Bekkevold, driftsjef i Oslo Taxi, i en pressemelding.

- Dette vil gjøre det vesentlig enklere for "ukjente" sjåfører å finne frem til riktig adresse. Filosofien er at sjåførene skal være mest mulig selvhjulpne. Dette blir prikken over i-en som gjør systemet svært brukervennlig. Med stadig flere sjåfører av utenlandsk opprinnelse og språkbakgrunn blir dette en svært nyttig funksjon som tjener både kunde, sjåfør og drosjeeier. Vi er derfor svært fornøyd med samarbeidet med MapSolutions som har gjort dette mulig, sier Bekkevold.

- Vi planlegger å bruke 2-3 år med å installere utstyret i de nesten 2000 bilene, men nå etter den store interessen å dømme, har jeg mistanke om at det blir ønskelig med raskere fremdrift, sier Bekkevold.

- Taxier i Århus har vært piloter i over et år allerede og har bare positive erfaringer, så vi forventer heller ingen plagsomme barnesykdommer. Nå gjenstår litt testing her hjemme før vi starter utrullingen ved nyttår.

Nå vurderer OsloTaxi å etablere et eget kommersielt selskap som skal selge systemet til taxivirksomheter og lignende i inn- og utland.

Til toppen