I Norge er Lenovos bærbare Thinkpad de mest aktuelle modellene.

Hjemmemarkedet holder Lenovo i pluss

Verdens fjerde største pc-leverandør har nå fire kvartaler på rad med solide overskudd.

Kinesiske Lenovo, verdens fjerde største pc-leverandør etter HP, Dell og Acer, kunngjorde i dag sine tall for kvartalet fram til 30. juni, regnskapsårets første.

For et år siden var juni-kvartalet det tredje på rad med underskudd, 16 millioner dollar. Nå er kvartalet gjort med et overskudd på 55 millioner dollar, og er det fjerde på rad i pluss.

Sammenliknet med tapskvartalet for et år siden økte omsetningen med 50 prosent til 5,1 milliarder dollar, langt mer enn pc-markedet. Så vidt under halve Lenovos omsetning går til hjemmemarkedet, som også økte med 50 prosent, til 2,5 milliarder dollar. I andre vekstmarkeder – Øst-Europa, India, Latin Amerika, Pakistan og Tyrkia – lyktes Lenovo å doble omsetningen, til 821 millioner dollar. I modne markeder økte omsetningen med 38,5 prosent til 1,8 milliarder dollar. Lenovo oppgir å ha nådd en global markedsandel på 10,2 prosent.

I Norge er Lenovos bærbare Thinkpad de mest aktuelle modellene.
I Norge er Lenovos bærbare Thinkpad de mest aktuelle modellene.

Lenovo advarer at de, i likhet med andre pc-leverandører, er svært presset på marginer. Bruttomarginen var 11,0 prosent for et år siden og er nå nede i 10,2 prosent. Selskapet regner med at de på lang sikt vil fortsette å vokse kraftig, spesielt i vekstmarkeder, og at de vil kunne holde bruttomarginen på samme nivå som i dag.

Selskapet sier de vurderer å etablere produksjon i vestlige områder i Kina. Poenget med dette skal først og fremst være mer effektiv logistikk. Stigende lønnsnivå i det østlige Kina spiller liten rolle i denne vurderingen, siden lønn utgjør bare 2 til 3 prosent av selskapets samlede utgifter, heter det.

    Les også:

Til toppen