KARRIERE

Hun jobber med IT-menn som hater at noen banker på kontordøra 

80 prosent av de ansatte i selskapet kan klassifiseres som introverte. Mia Haukås har lært dem litt om kommunikasjon.

Mia Haukås har vært i kontorlandskapet hos Sicra for å snakke om kommunikasjon med mange introverte IT-folk.
Mia Haukås har vært i kontorlandskapet hos Sicra for å snakke om kommunikasjon med mange introverte IT-folk. Foto: Eirik Helland Urke
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Sicra er et litt uvanlig konsulentselskap med bare svært erfarne IT-folk.

Leder og gründer Stig Valderhaug startet det i 2016 og har ansatt folk med minst ti års yrkeserfaring som er toppfolk på sitt felt. Innenfor Sicras nisje er det svært få kvinner å rekruttere i IT-bransjen. I Sicra jobber det derfor foreløpig bare menn. 

– Sicra er et litt sært selskap, hvis vi skal være ærlige. Vi er relativt voksne alle sammen og har lyst til å lage noe vi tror på. Vi konkluderte med at dette skal være en arbeidsplass for veldig flinke folk som kan prestere. Når du jobber med ekstremt begavede folk, har du også noen kanter, sier Valderhaug. 

Det er som kjent ingen som har alt.

– Når noen er ekstremt begavet på IT, er det ikke sikkert de er ekstremt begavet sosialt. Vi engasjerte Mia for å drive samhandlingstrening, sier Valderhaug. 

Derfor tok han kontakt med Mia Haukås, som han kjente til fra tidligere.

– Sicra er et litt sært selskap, hvis vi skal være ærlige

Mener det lønner seg økonomisk

Haukås er utdannet innenfor organisasjonspsykologi og har jobbet som coach og ledertrener i næringslivet i en allerede lang karriere. 

Mann med grått hår briller og hvit skjorte. Portrettfoto
Leder Stig Valderhaug i Sicra. Foto: Sicra

Det hun er helt sikker på, er at det lønner seg at folk trives på jobb, selv om det kan være vanskelig å måle. 

– Hva gjør det med bunnlinja å tenke på folkene? Uansett hvilken organisasjon jeg har jobbet i, så har jeg jobbet for at de skal tjene mer penger. Ja, de skal få det bedre, men da tjener du også mer penger. De får det bedre på alle måter, sier Haukås.

Selv om det kan være vanskelig å anslå nøyaktig, koster det mye at noen slutter eller at det er høyt sykefravær på grunn av mistrivsel.

Les også

Samarbeid lønner seg

Men Haukås mener også at det er en økonomisk side ved at folk har god mental helse og rett og slett har det bra sammen på jobben. 

Da hun kom inn i Sicra i 2017, fikk hun inntrykk av at det var en introvert verden. Mange av dem som jobber der, er spesialister, og spesialister har ofte en introvert side fordi de må grave dypt i ting. 

Haukås var der for å styrke teamet og samhandlingen. Målet var å styrke folks grad av tillit og psykologisk trygghet og å vokse gjennom at flinke folk samarbeider med hverandre.

– I teamet til Stig er de jo nerder, med veldig positivt fortegn, det må jeg virkelig understreke. De kan virkelig tingene sine. Men når de da begynner å samarbeide mer enn før, skjer det helt vidunderlige ting, sier Haukås. 

Det hun hadde mest lyst til å lære de ansatte i Sicra helt i starten, var veldig grunnleggende.

– Det var først og fremst å bli kjent med seg selv og bli glad i sine greier, sier hun.

Ikke rakettforskning

Kai Thorsrud har vært ansatt i Sicra fra starten i 2017 og har lært mye om seg selv fra Mia Haukås. Det er kunnskap han gjerne skulle hatt med seg helt fra han gikk på skolen. 

– Det er ikke rakettforskning eller noe, men bare å være bevisst på noen grunnprinsipper, sier Thorsrud.

Han forteller at han har fått hjelp til å forstå også hva han har behov for utenfor jobb, som at han trenger å trene og bevege seg og å være kreativ.

Haukås har lært han at fyller glasset sitt blant annet på disse måtene, og jo fullere glasset er, jo mer motstandsdyktig er han.

Han synes det har fungert veldig godt å bli bevisst på de enkle tingene.

– Hvis jeg ikke fyller glasset, sånn at det er tommere når jeg går på jobb, er det lettere å tolke ting negativt. Den lille kommentaren, at du tenker at fy søren, du mente det negativt, for eksempel, sier han.

Nå snakker han med Haukås omtrent annenhver uke, og han merker at det at kollegene også gjør det, fører til at de er litt tettere og tør å dele mer.

– Det er ikke bare det å være god faglig som teller, det er å være bra som menneske også, sier Thorsrud.

Les også

De som hater at noen banker på kontordøra

Da hele teamet gjorde det sammen, ble alle kjent med hverandre og fikk en økt toleranse for andres ulikheter. Det førte også til et mer ekte team der de i større grad bruker hverandres styrker.

– Når du er spesialist, kan du jobben din. Når andre kommer med sine meninger da, kan det virke litt forstyrrende og irriterende på noen, og da blir det ikke alltid god kommunikasjon, sier Haukås.

Når hun skal hjelpe en organisasjon, er et av verktøyene at hun ber folk om å ta personlighetsanalyse. Det gjør hun for å ha et grunnlag for at de skal kunne forstå hverandre bedre.

Hun mener at det gjør det enklere å snakke med folk om at de er ulike. At noen elsker at det banker på kontordøra mens andre misliker det, for eksempel. Selv om det ikke setter folk i en bås, og selv om folk kan forandre seg.

– Når de blir bedre kjent med seg selv og de andre, tør de å by på seg selv fordi det er bygd psykologisk trygghet og tillit fordi de kjenner hverandre. 

Setter pris på hverandres forskjeller 

Hun har sett at de ansatte blir tryggere, også på sin egen kompetanse. For overraskende nok er hennes erfaring at mange flinke folk mener at de bare gjør det som kreves av dem.

Men å få bekreftelse fra andre på at de er unike på sin kompetanse, det har ført til at de deler mer. 

– De setter mer pris på hverandres forskjeller. En som er veldig introvert kan spørre en som er ekstrovert: Kan ikke du ta den kunden? 

Likevel understreker hun at ingen har vrengt sjela si eller følt seg presset til å snakke om personlige ting. Hun begynte på en måte der folk sier det som er komfortabelt og blir trygge på seg selv, og så velger de etter hvert hva de ønsker å dele eller ikke dele. 

– Vi må ikke øve vold mot sjela, understreker hun. 

Det har blitt lavere terskel for at folk gjør som sjef Stig Valderhaug ønsker – deler erfaringer fra jobber de har gjort for ulike kunder.

– De heier mer på hverandre. De ser så godt effekten av anerkjennelse og det å bli sett som en kollega, sier Haukås.

Hun har også snakket med den nærmeste familien til noen av dem som jobber i Sicra. Det har ført til noen aha-opplevelser innad i familiene.

Les også

Mener flere bør gjøre som dem

Sicra-sjef Stig Valderhaug opplever at det har vært ekstremt virkningsfullt.

– De ansatte sier at de har aldri hatt det så fint på jobb. At alle kollegene vil dem vel og at man feirer hverandre i stedet for å konkurrere med hverandre, sier han.

Valderhaug forteller at de begynte med undervisning om hvordan vi mennesker fungerer og at vi ikke er like.

– Når du har gjort det regelmessig over tid, får du forståelse, og med forståelse følger det åpenhet. Jeg blir ofte forbløffet over hva folk velger å dele med sine kolleger. Og i det miljøet er det ingen som misbruker det på noe vis, det blir bare veldig godt arbeidsmiljø.

Det han er opptatt av, er hvorfor ikke flere gjør dette. Han mener at økonomisk er det ingen tvil om at det er verdt det for Sicra.

– Vi har en bedrift som går som ei kule, vi har fornøyde kunder og ekstremt fornøyde medarbeidere, sier Valderhaug.

Sicra ble kåret som vekstbedrift, gaselle, i Dagens Næringsliv i 2020. Av 18 ansatte i løpet av den tiden Sicra har eksistert, har bare én sluttet, og han pendlet fra et sted nord for Lillehammer.

Les også

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.