FORBRUKERTEKNOLOGI

Hvor stor nødlader får du egentlig med deg på flyet?

Mye kommer an på hva flyselskapet vil tillate eller tilby.

Hvilke nødladere får du egentlig med deg på fly?
Hvilke nødladere får du egentlig med deg på fly? Foto: Are Thunes Samsonsen
9. apr. 2022 - 05:00 | Endret 7. juni 2023 - 10:04

Artikkelen er oppdatert 07.06.2023, blant annet med ny informasjon fra SAS, Norwegian og Norse.

Det er tid for planlegging av ferien, og nå er det sikkert mange som ønsker nettopp å få litt luft under vingene etter en altfor lang vinter.

Men hvordan skal du holde liv i telefon, nettbrett og PC på turen? Har du lov til å ta med nødlader, og i så fall hvor stor? Og hvilke flyselskaper tilbyr USB-lading i setene?

Første sted å sjekke blir internasjonale regler.

Hva sier regelverket?

Regelverket er en herlig blanding av klart og uklart på samme tid. Først det som er klart:

«Enheter der hovedformålet er å gi strøm til andre enheter kan kun tas med i håndbagasjen» står det i reglene fra Luftfartstilsynet. Du får med andre ord ikke ta med nødladere eller ekstrabatterier i innsjekkbagasjen, uansett styrke.

Kort fortalt deles nødladere inn i tre kategorier, avhengig av styrke på batteriet:

  • Opptil 100 Wh: Kan tas med på fly.
  • Mellom 100 og 160 Wh: Kan tas med hvis flyselskapet tillater det.
  • Over 160 Wh: Kan ikke tas med på fly.

I tillegg kommer det ifølge Luftfartstilsynet «en rekke andre krav og begrensninger».

Og det er her det blir vanskelig. Vi har derfor kontaktet de ulike norske flyselskapene for å forsøke å få litt klarhet i hva de krever, tillater, og ikke minst IKKE tillater.

Hva er Wh, og hvor mange har batteriet?

Spesielle versjoner av USB-C-kabler som dette, vil på sikt kunne levere opptil 240 watt med elektrisk effekt.
Les også

Snart kan nye USB-C-kabler drive mye kraftigere PC-er

Wh er kort for «watt hours», altså «watt-timer» på norsk. Dette beskriver batteriets ytelse og hvor lenge det kan holde den, eller med andre ord hvor mye energi det kan gi totalt per opplading.

Mange nødladere oppgir imidlertid ikke Wh, men viser i stedet antall mAh, altså tusendels Amperetimer. Heldigvis kan du relativt enkelt regne om fra det ene til det andre, med visse forbehold.

Mange nødladere oppgir nemlig ikke intern spenning – bare spenning ut – men det langt vanligste er 3,7 Volt. Noen bruker 3,6 Volt, men vi holder oss til 3,7 Volt for å være på den sikre siden.

Formelen for å regne ut Wh fra mAh er slik: Wh = mAh * 3,7 Volt / 1000

Formelen for å regne ut mAh fra Wh er slik: mAh = Wh * 1000 / 3,7 Volt

Gitt at 3,7 Volt er riktig, vil dermed:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
  • 100 Wh tilsvare ca. 27.000 mAh
  • 160 Wh tilsvare ca. 43.000 mAh.

Eventuelt kan du bruke vår enkle kalkulator:

SAS

Pressesjef Tonje Sund hos SAS forteller at SAS regner nødladere under 100 Wh som ekstrabatterier, og at man dermed kan ha med opptil 20 stykker per passasjer. Dette er forutsatt at batteriene er beskyttet mot kortslutning, og pakket individuelt.

– Powerbanker er å anse som reservebatterier og vi tillater dem i håndbagasjen (ikke i innsjekket bagasje). Det er kun tillatt med to av disse mellom 100–160 Wh. Du trenger ikke å søke flyselskapet på forhånd. 

I utgangspunktet har alle SAS-fly USB-lading i setet, men det kan finnes unntak, som for eksempel hospitalfly eller fly som er såkalt «wetlease», det vil si langtidsleie av fly inkludert mannskap.

Hvilken watt USB-uttakene i setene kan stille med, har vi ikke klart å bringe på det rene.

Norwegian

Også Norwegian regner nødladere under 100 Wh som reservebatterier, og akkurat som SAS godtar de opptil 20 stykker per passasjer. De må være individuelt beskyttet mot kortslutning, for eksempel med elektrikertape over polene, pakket i plast, eller lignende.

For enheter mellom 100 og 160 Wh kreves det godkjenning fra Norwegian før det kan aksepteres som håndbagasje, og det er begrenset til to enheter som er sikret individuelt mot kortslutning.

– Kundene som skal ha med seg dette skal informere kundeservice før flyturen, forteller Norwegians kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari til Digi.

Norwegian tillater verken lading eller bruk av nødladere om bord, noe de ikke lenger er alene om.

Norwegian tilbyr heller ikke USB-lading om bord på sine fly.

Widerøe

Vi har testet versjonen med USB-C i begge ender, men den finnes også i en versjon med USB-A i ene enden og USB-C i den andre.
Les også

Genialt eller gimmick? Denne kabelen har display som viser deg hvor mange watt den leverer

Widerøe følger samme mal som SAS og Norwegian i at de tillater opp til 20 nødladere og/eller reservebatterier under 100 Wh per stykk, gitt at de er beskyttet mot kortslutning som beskrevet tidligere.

Når det gjelder nødladere mellom 100 og 160 Wh krever Widerøe godkjenning. På spørsmål om hvordan det gjøres i praksis, svarer Widerøes Lina Lindegaard Carlsen slik:

– Dette får man på flyplassen ved at en Widerøe-representant sjekker batterikapasiteten.

Widerøe kan tilby USB-lading i alle setene på sine Embraer E2 jetfly, men ikke i andre flytyper. 

Norse

Norse anser også nødladere som reservebatterier og tillater maksimalt 15 stykker per passasjer. De må ligge i håndbagasjen, være individuelt sikret mot kortslutning, og ha en kapasitet på maksimalt 100 Wh per enhet.

– Norse tillater ikke nødladere over 100 Wh om bord, ifølge kommunikasjonssjef Christina Carare i Norse Atlantic Airways.

Selskapet fraråder både lading og bruk av nødladere mens man er på flyet, og oppfordrer i stedet til å benytte USB-A-ladepunktene som flyene deres er utstyrt med. De skal kunne lade med opptil 9 watt per uttak.

Hun oppfordrer i tillegg til å kjøpe skikkelig vare når man kjøper en nødlader:

– Alle batterier må ha blitt skikkelig testet i henhold til UN 38.3 test- og kriterier. For å sikre dette, kjøp alle batteriene dine fra originale forhandlere og unngå å kjøpe billige artikler fra upålitelige kilder.

Microsoft Surface Laptop 6 leverer mye mer kraft enn forgjengeren, og kommer med egen Copilot-tast.
Les også

Microsofts nye PC og nettbrett er laget for Copilot

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.