DNB Mobilbank

Lanserer helt ny mobilbank: – Vi har bygget alt i skyen

DNB gikk for AWS når de skulle bytte ut den gamle mobilbanken fra 2008.

Oscar Nordström, produktsjef for DNBs mobilbank.
Oscar Nordström, produktsjef for DNBs mobilbank. (Kurt Lekanger, digi.no)
EKSTRA

DNB gikk for AWS når de skulle bytte ut den gamle mobilbanken fra 2008.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

BJØRVIKA, OSLO (digi.no): DNB ruller snart ut en ny mobilbank – det vil si nettbank-appen som brukes av privatkundene på iOS og Android. Og for kort tid siden kom også selskapets app for bedriftskunder – Puls – i en ny utgave. Felles for begge er at de er bygget helt fra bunnen av på skyplattformen AWS (Amazon Web Services).

Den nye mobilbanken har vært ute i betaversjon for rundt 2000 ansatte i DNB, og tilbakemeldinger fra betatesterne har vært viktig i arbeidet med den appen som lanseres for alle på starten av nyåret. Brukergrensesnittet er nytt og mer intuitivt, og appen skal ifølge DNB være mye raskere enn den gamle. 

Oscar Nordström er produkteier for mobilbanken og har ledet utviklingen av den nye appen. Han forteller til digi.no at de har valgt å ta i bruk den nyeste teknologien både på frontend og backend, og at de har gått for 100 prosent native apper både på iOS og Android. 

– Vi har valgt nyeste Swift på iOS og Kotlin på Android, forklarer Nordström. 

– Har dere vurdert web-apper, eventuelt å benytte for eksempel React Native for å gjøre det raskere å få ut appene på de ulike plattformene? 

– Absolutt. Det vi har sett er at når alt kommer til alt, så betyr det å bygge helt native at vi får de kuleste funksjonene først. Det koster litt i grunninvestering for hver plattform vi skal bygge på, men når det først er gjort er det enklere å lage apper som oppfører seg slik brukerne forventer at de skal oppføre seg.

Artikkelen fortsetter under.

Skjermbilder fra nye DNB Mobilbank på iPhone.
Slik ser den nye mobilbanken ut. Illustrasjon: DNB

Som eksempel nevner han at i en native-app så oppfører alt i menyer og grensesnitt seg slik som de øvrige delene av operativsystemet, for eksempel med «haptisk» tilbakemelding i iPhone når man drar og slipper elementer på skjermen. 

– Det er alle de små detaljene som gir denne følelsen. 

Appene benytter DNBs eget designsystem som er implementert gjennom et komponentbasert rammeverk, laget for å kunne gjenbrukes på tvers av DNBs ulike apper. 

Kontinuerlig utrulling av nye funksjoner

Mens den gamle mobilbanken var utviklet etter den gamle «fossefallsmetoden» hvor ting ble lansert én gang, handler det nå om DevOps, smidige metoder og kontinuerlig utrulling av ny funksjonalitet. 

– Dette er bare starten. Teamet vårt fortsetter å jobbe med appen, og har en hel rekke tjenester i «pipelinen». Det er en helt annen måte å tenke på, sier Øyvind Brekke, leder for digital innovasjon i DNB. 

Brekke sier denne måten å jobbe på innebærer at ledelsen gir mye større fullmakter til utviklerne enn de har vært vant til fra tidligere da ledelsen gjerne bestilte et produkt, som så ble levert etter en viss tid. Banken har tatt med seg mange av erfaringene fra utviklingen av Vipps når de nå har utviklet den nye mobilbanken.

– Det har jo blitt en vanlig måte å jobbe på i teknologibransjen, men for oss er det en overgang, sier Brekke. 

Både Brekke og Nordström understreker at selv om det kontinuerlig vil komme nye funksjoner i appen, det aldri bli gjort kompromisser med tanke på sikkerheten i bunnen. Derfor har de bygget et eget bibliotek for autentisering som kan brukes også i andre apper.

– Vi har lagt vekt på å gjøre de mest brukte funksjonene så enkle å gjennomføre som mulig for sluttbrukeren – med sikkerhet og GDPR-compliance på plass i bunnen, sier Nordström.

En av nyhetene er at du nå kan logge inn i mobilbanken ved hjelp av biometri, som fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Når man først er logget inn første gang, kan man veldig raskt logge inn igjen ved hjelp av biometri – og man trenger ikke lenger å bruke Bank ID. 

Venter 750.000 brukere på kort tid

Ingjerd Blekeli Spiten er leder for personmarkedet i DNB og gleder seg til å se hvordan den nye mobilbanken vil bli mottatt av brukerne. Mens mange andre banker lanserer en ny mobilapp som en beta og beholder den gamle appen en stund, har DNB like godt valgt å hoppe i det – og lanserer den nye versjonen som en oppdatering av den gamle. 

– Det blir en helt annen brukeropplevelse, og mye mer moderne, sier Spiten.

Blant nyhetene er at du nå kan se saldo uten å måtte logge deg inn, ved å legge til en widget på Hjem-skjermen til telefonen. 

Ingjerd Blekeli Spiten, Oscar Nordström og Øyvind Brekke i DNB. Foto: STIG B. FIKSDAL

På spørsmål om brukerne kommer til å kjenne seg igjen, svarer Spiten at stort sett alt er nytt. 

– Men vi endrer ikke på nettbanken samtidig, og de mest konservative brukerne er nok fortsatt der, sier Spiten. Det vil også være en knapp i appen for å gå til den web-baserte nettbanken.

Spiten regner med at appen vil få rundt 750.000 brukere ganske raskt. 

Banken har for øvrig hatt et tett samarbeid med Blindeforbundet for å sørge for at den nye appen ivaretar alle kravene til universell utforming. Man har blant annet samarbeidet med svaksynte og synshemmede for å få stemmestyringen til å fungere så bra som mulig, og Blindeforbundet har vært med på å teste mobilbanken og komme med tilbakemeldinger. 

Ønsker PSD2 velkommen

Øyvind Brekke forteller at konkurransesituasjonen i bankene er veldig annerledes nå enn den var for ikke lenge siden, blant annet på grunn av det nye PSD2-direktivet som gjør at banker må åpne opp sine API-er for andre aktører. Det betyr at hvem som helst i prinsippet kan lage en nettbank som tilbyr kontoinformasjon fra ulike banker.

– Vi konkurrerer med alle andre aktører som kan bruke PSD2-tilganger til å gi dagligbankopplevelser. En del av de aktørene vil være selskaper som er født digitale og gode på digitale brukergrensesnitt. Da må vi også følge med.

Han forteller at kampen vil stå om å være det stedet der man har den beste totalopplevelsen, og at han tror mange vil foretrekke at dette er hos sin hovedbankforbindelse. Den nye mobilbanken skal være en portal hvor man også etter hvert vil kunne få oversikt over saldo og annen informasjon fra andre banker – og du kan legge inn kredittkort du har i andre banker, slik at du har full oversikt på ett sted.

– Det har vært mye fokus på risikoen for banker med PSD2, men vi ser like mye på dette som en mulighet. De aller fleste kunder har jo mer enn ett bankforhold. Og da er det fint å kunne få oversikten ett sted. 

Samkjører business-appen med mobilbank-teamet

Det er ikke bare mobilbanken for privatkunder som er ny. Like før jul lanserte DNB også en helt ny app for små og mellomstore bedrifter, kalt Puls. 

Den nye Puls-appen deler mange av de underliggende komponentene fra mobilbanken for privatmarkedet, som for eksempel innloggingsmodulen og den AWS-baserte skyplattformen i bunnen – og man har jobbet tett med teamet som laget mobilbanken når man har utviklet brukergrensesnittet i Puls. 

Artikkelen fortsetter under.

Kjersti Høklingen og Tom Fredrik Lehrmann.
Kjersti Høklingen, divisjonsdirektør for konseptutvikling i DNB, og Tom Fredrik Lehrmann, seksjonsleder konseptutvikling. Foto: Kurt Lekanger, digi.no

Puls-appen er flaggskipet innenfor alt det DNB gjør nå mot selskaper i SMB-markedet, ifølge Kjersti Høklingen, divisjonsdirektør for konseptutvikling i DNB. Appen skal gi de som driver små bedrifter enklere oversikt over kontoer og ulike nøkkeltall, med blant annet saldoprognoser og viktige og nyttige nøkkeltall som gjør det enklere å sammenligne sin egen bedrift med konkurrenter. Målgruppen for appen er daglig leder eller styreleder i bedriften. 

– Grunnen til at appen heter Puls, er at den skal ta pulsen på bedriften – og at du kan se hvilken helsetilstand bedriften din er i, forklarer Høklingen. 

– Er ikke dette noe av det samme som du kan få gjennom ulike ERP- og business intelligence-løsninger?

– Jeg føler ikke at vi er i direkte konkurranse med disse, men at vi ligger på toppen og skal forenkle dialogen med ledelsen, sier Tom Fredrik Lehrmann, som har ledet utviklingsarbeidet for den nye Puls-appen. Mens det finnes mange systemer for å analysere data i bedriften i ERP- og business intelligence-systemer, skal Puls-appen ha mye mer fokus på rådgivning. 

Koblet mot regnskapssystemer – og etter hvert også andre banker

Skjermbilde fra DNB Puls-appen på Android.
Slik ser DNB-puls-appen ut. Skjermbilde: DNB

Puls-appen har vært i betaversjon siden juni, og når den ble lansert rett før jul var det den første skybaserte kundeløsningen som DNB har utviklet. Det har vært mange fordeler med å gå i skyen – ikke minst at utvikling går mye raskere enn med den gamle plattformen.

– Nå kan vi jobbe mye mer brukersentrisk, og hele tiden komme med nye funksjoner. Før var det fire releaser i året, men nå ruller vi ut ny funksjonalitet annenhver uke. Dette er utrolig gøy – og veldig annerledes sammenlignet med hvordan vi jobbet tidligere, sier Lehrmann.

Appen har koblinger mot regnskapssystemer, slik at du kan få mer riktige saldoprognoser som også tar hensyn til informasjon fra forfallsregisteret i regnskapssystemet. I første omgang er det Visma eAccounting som støttes, så kommer Tripletex og Poweroffice Go – og etter hvert enda flere.

Senere vil det også bli mulig å samle kontoinformasjon fra flere banker, takket være PSD2-direktivet som pålegger alle banker å åpne sine API-er. 

– Det er det vi ønsker å tilrettelegge for. Skal vi være en god rådgiver må du ha all den innsikten tilgjengelig, og da må du ha alle kontoene dine i appen, sier Lehrmann. Foreløpig er ikke denne funksjonaliteten tilgjengelig, men det vil komme antagelig i løpet av 2019. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen