DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

Mellom 50 og 60 ansatte mister jobben i Brønnøysundregistrene: – Nyheten ble møtt med sjokk og vantro 

Her har Brønnøysundregistrene sitt nåværende hovedkontor. Fra 2021 flytter de inn i nye lokaler. Før den tid må kostnadene kuttes betydelig.
Her har Brønnøysundregistrene sitt nåværende hovedkontor. Fra 2021 flytter de inn i nye lokaler. Før den tid må kostnadene kuttes betydelig. Foto: Brønnøysundregistrene
7. okt. 2019 - 15:22

Mellom 50 og 60 ansatte mister jobben i Brønnøysundregistrene på grunn av dårlige økonomiske utsikter. Det skriver Klassekampen. 

– Vi har presentert en skisse over mulige utfall, men vi må avvente statsbudsjettet på mandag før vi kan si noe endelig, sier direktør Lars Peder Brekk til avisa.

Største arbeidsgiver

Ved lunsjtider fredag fikk de ansatte i det lille lokalsamfunnet den tunge beskjeden. Det statlige foretaket er Brønnøysunds desidert største arbeidsgiver. 

Lars Peder Brekk er direktør for Brønnøysundregistrene. <i>Foto:  Erlend Tangeraas Lygre</i>
Lars Peder Brekk er direktør for Brønnøysundregistrene. Foto:  Erlend Tangeraas Lygre

Mellom 50 og 60 medarbeidere må ut i løpet av de neste to årene.

Det tilsvarer rundt 13 prosent av de ansatte. Registrene har vært igjennom en stor omstillingsprosess de siste årene. 

Etaten er i gang med å bygge et nytt saksbehandlingssystem. Etter flere år med planlegging fikk de den endelige bevilgningen over statsbudsjett i 2016.

Plattformen bygges opp fra bunnen av ved hjelp av seks delleveranser over seks år. Kostnadsrammen er på svimlende 1,2 milliarder kroner.  

– Ikke gratis

Å bygge videre på de gamle systemene var ikke et alternativ.

– Nyheten ble selvfølgelig møtt med sjokk og vantro for mange.

– Regjeringen tror jo tydeligvis digitalisering er gratis. Vår digitalisering er ikke bare effektivisering for egen virksomhet. Hovedsakelig tas gevinstene ut i næringslivet på grunn av forenklingen i våre tjenestersier tillitsvalgt Kjetil Mathisen i Norges Tjenestemannslag (NTL) til NRK.

Brønnøysundregistrene skal også flytte inn i nye lokaler fra 2021 – da øker leiekostnadene betydelig. 

Arild Haraldsen.
Les også

Åpent brev til digitaliseringsminister Nikolai Astrup

Nærings- og fiskeridepartementet sier at de har vært tydelige overfor Brønnøysundregistrene om at det statlige selskapet må holde seg innenfor egne budsjetter. 

– Brønnøysundregistrene har vært kjent med at disse kostnadene må dekkes innenfor etatens gjeldende budsjettramme. De tar nå grep på kostnadssiden for å få dette til, sier statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet Magnus Thue (H) til NRK.

Digitaliseringsdirektoratet

I mars varslet regjeringen at de samler Altinn og Difi i et nytt digitaliseringsdirektorat fra 1. januar 2020.

Det innebærer at digitaliseringsinnsatsen Altinn skilles ut fra Brønnøysundregistrene og slås sammen med Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi).

Etableringen av digitaliseringsdirektoratet innebærer ikke geografisk flytting av kontorsteder for de rundt 50 ansatte som blir overført .

Lars Peder Brekk tar nå fatt på sitt andre åremål som direktør for Brønnøysundregistrene.
Les også

Brekk fortsetter som sjef i Brønnøysundregistrene

Det nye direktoratet samles under felles ledelse. 

– Altinn er ingen komponent som bare kan plugges ut og flyttes rundt. I tillegg til avansert teknologi handler det om et stort nasjonalt samarbeid som Brønnøysundregistrene har ledet mellom 51 tjenesteeiere. Selvsagt blir jeg bekymret, sa direktør Lars Peder Brekk til digi.no før jul i 2018.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.