Personvern

Milliongebyr til tysk tele­operatør for brudd på GDPR

Blant de største gebyrene til nå i 2019.

1&1 Telecom må ut med nesten 10.000 slike sedler for å betale GDPR-gebyret selskapet nå har blitt ilagt.
1&1 Telecom må ut med nesten 10.000 slike sedler for å betale GDPR-gebyret selskapet nå har blitt ilagt. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/AVN Photo Lab
Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
14. des. 2019 - 13:00

Den tyske teleoperatøren 1&1 Telecom, som tilbyr både mobil-, internettaksess- og hostingtjenester, har blitt ilagt et gebyr på 9,55 millioner euro etter at selskapet har vært for slepphendte med å oppgi kundeinformasjon fra selskapets callsenter. Selskapet er et datterselskap av 1&1 Drillisch AG.

Alt som skulle til for å få utlevert kundedata via telefon, var å oppgi navn og fødselsdato på kunden. 

Bill Shafton, visepresident for juridiske forhold i Grindr (sittende i midten) representerte Grindr i Borgarting lagmannsrett. Advokat Rune Opdahl fra Wiersholm (t.h.) førte saken for selskapet, med Fredrik Wiker (midten) som rettslig medhjelper.
Les også:

Grindr tapte – må ut med 65 millioner

Dette skriver det tyske datatilsynet BfDI (Bundesbeauftragte für den Datenschutz und die Informationsfreiheit) i en pressemelding. Begrunnelsen for gebyret er at 1&1 Telecom har brutt med GDPR-artikkel 32, som blant annet krever at virksomheter er forpliktet til å ta i bruk tekniske og organisatoriske tiltak for systematisk å beskytte prosesseringen av persondata. 

Samarbeid lønte seg

Ifølge BfDI skal telekomselskapet ha vist stor åpenhet og samarbeidsvilje etter at svakhetene ble påpekt. Det skal raskt ha innført ytterligere krav om informasjon før kundeopplysninger blir utlevert, og er nå i ferd med å innføre en ny autentiseringsprosedyre i samarbeid med personvernmyndighetene i Tyskland.

Til tross for at det gebyr er så stort at det lett kommer inn på listen over de ti største GDPR-gebyrene som har blitt ilagt virksomheter i 2019 (Digi ekstra), så har viljen til samarbeid fra 1&1s side bidratt til at gebyr er på det BfDI kaller et lavt nivå. 

Noe av det som selvfølgelig har trukket opp, var det ikke var et begrenset antall kunder som kunne ha blitt berørt av dette, men samtlige av de mer enn 4 millioner kundene i kundedatabasen til selskapet. 

Cyberangrepet har lammet Japans største bryggeri.
Les også:

Asahi rammet av hackerangrep

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.