Teleoperatøren har betydelige vekstambisjoner i USA, og ønsker på sikt å gå inn i både Canada og det europeiske markedet sammen med den norske teknologibedriften.
USA er et veldig viktig marked for det norske selskapet siden amerikanerne har en stor underskog av regionale og små mobiloperatører.
– Utfordrerne har gjerne små tekniske avdelinger og ser etter måter som kan kutte kostnader. Samtidig ønsker de å lansere nye produkter og tjenester som skiller dem fra de store operatørene, sier pressetalsmann Tor Odland til Inside Telecom.
Ruller ut i markedet
Working Group Two eies av Telenor og Digital Alpha. De leverer løsninger som gjør kjernenettet programmerbart.
Tar over roret i Forte Digital
Dermed kan operatører og andre tredjeparter benytte seg av programmeringsgrensesnitt som gjør dem i stand til å utvikle nye programmer og tjenester på toppen av det gammeldagse kjernenettet.
Etter at amerikanske myndigheter stilte krav om at Huaweis kjerneteknologi ikke lenger skal kunne brukes i deres i telenett, har det åpnet dører for det norskættede selskapet.
– Dette er bare et av mange forhold som gjør USA spennende om dagen. Med vår teknologi får Mobi mulighet til å lansere på tvers av USA på svært kort tid. Det er bare to måneder siden vi signerte kontrakten, men vi har allerede opprettet teknologien og kan begynne å rulle dem ut i markedene. Dette har tradisjonelt sett tatt mellom 12 og 18 måneder, sier Odland.
Inntekter basert på brukere
Kontrakten med den amerikanske operatøren går over tre til fem år. Tjenestemodellen gir inntekter basert på antall aktive brukere i telenettet. Dermed er det i Working Group Twos interesse at Mobi klarer å knytte til seg så mange kunder som mulig.
Teknologen bak er plassert i den offentlige nettskyen til Amazon Web Services.
Når mobilnettet bygges som en plattform kan det norske selskapet redusere kompleksiteten ved å bygge og videreutvikle tjenester i stedet for å oppgradere et lappeteppe av elektronikkbokser. Det skal ifølge Working Group Two drastisk reduserer kostnadene i nyinvesteringer.
Daglig leder, Tor Prestgard, sa i januar i fjor at plattformen fungerer som et komplett kjernenettverk der endringer kan implementeres kontinuerlig. Hver eneste måned settes flere hundre endringer i produksjon.
Matcher på ytelse
På den måten er de nærmere et IT-selskap i tankegangen.
– Tradisjonelt har operatørene gjennomført bytte av leverandører i nettverkene hvert fjerde til femte år, for å få billigere utstyr. Hver boks i kjernenettet har vært på anbud. Etter hvert som nettverkene blir svært komplekse, med 2G, 4G og 5G, og tiår med akkumulert kompleksitet, blir dette en kostbar metode, forklarte Prestgard til Inside Telecom i fjor vinter.
Rapport: Nå skal Chat GPT bli «menneskelig»
Ambisjonen er ikke liten. De skal kunne matche de største aktørene i verden på ytelse, samtidig som operatørkundene kan innovere på produktsiden.
– Vi mener teknologien vår er redefinerende for telekombransjen – vi staker ut en ny retning. De fleste operatører sliter med å vokse i dagens marked, og vi mener vi har noe av svaret på vekstproblemene fordi vi kan tilby tilleggstjenester som kommer kundene til gode og kan tas betalt for, sier Odland.
– Stor felksiblitet
Working Group Two inviterer inn eksterne utviklere for å utvikle ulike produktkategorier. Alt fra telefonsvarere som sender lydbeskjeder direkte til brukeren, filtreringsfunksjonalitet for uønsket innhold, til transkripsjon av telefonsamtaler.
Mulighetene er mange og det er bare fantasien som setter begrensninger for hva som kan implementeres av løsninger på operatørsiden, sier Odland.
Dette mulighetshavet var også grunnen til at Mobi valgte å signere med Working Group Two.
– Da jeg snakket med Mobi-toppsjefen på mandag sa han at de med vår teknologi får stor fleksibilitet til å bygge nye produkter som gjør ting lettere for kundene. Samtidig kan de raskt rulle ut tjenestetilbudet og tilpasse produktene til de nye markedene.
– Det andre elementet var kostnad. Mobi mener at de med oss raskt kan snu seg rundt og gå inn i nye land uten at det koster dem skjorta. Tradisjonelt har dette tatt flere måneder med forberedelser. Siden de er en forholdsvis liten aktør er de nødt til å bevege seg raskere enn de andre store selskapene som eksempelvis Verizon, sier Odland.
NTE venter 5600 nye fiberkunder i år