Både IDC og Strategy Analytics kom i går med rapporter som forteller at salget av smartmobiler var lavere i forrige kvartal enn i samme kvartal for et år siden. Nedgangen er på mellom 6 og 8 prosent.
Huawei henter innpå
Ifølge de to analyseselskapene er det spesielt Samsung og samlede bunken med mindre leverandører som opplever nedgangen. Apple opplevde en liten oppgang i salget, mens vinnerne helt klart er kinesiske Huawei og Xiaomi, som begge har økt leveransene med flere titalls prosentpoeng.
Ifølge IDC gjør Samsung det bra i det øverste prissegmentet, hvor spesielt Galaxy Note 9 trekkes fram som vellykket. Det er mest i det midtre og det nedre prissegmentet at selskapet sliter litt, og i mange land er det i disse prissegmentene at mye av omsetningen skjer.
Strategy Analytics mener at Samsung særlig taper til de kinesiske konkurrentene i enorme markeder som Kina og India.
Huawei klatret forbi Apple i årets andre kvartal og beholdt denne plassen også i forrige kvartal, selv om forspranget ikke er like stort nå som i andre kvartal. Selskapet har ifølge Strategy Analytics liten tilstedeværelse i Nord-Amerika, men selger mobiler i bøtter og spann i Europa og Asia.
Spennende fjerdekvartal
Både Apple og Huawei har lansert flaggskipmodeller denne høsten, men de kom i salg så sent i september at de trolig bare i begrenset grad har påvirket tallene for tredje kvartal. I fjerde kvartal, som tradisjonelt er det beste kvartalet for Apple, vil disse nye modellene gjøre seg langt mer gjeldende.
Kinesiske Xiaomi opplever også solid vekst, men har mye å gå på når det gjelder markedsutbredelse. I Europa skal selskapet dog har begynt å få skikkelig fotfeste i Spania, hvor selskapets produkter ifølge IDC skaper forstyrrelser i markedet.
Se flere detaljer om smartmobilmarkedet i tabellene nederst i saken.
Mobilen de har er god nok en stund til
Totalt sett har salget av smartmobiler likevel gått ned, sammenlignet med i fjor. Dette er en trend som har pågått i hele år. Markedet virker mettet, og det har kommet rapporter om at mobilkundene beholder enhetene sine lenger enn tidligere.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De siste tallene er stammer fra selskapet Hyla Mobile og gjelder kun for USA. Tallene viser at iPhone-brukerne i forrige kvartal i gjennomsnitt skiftet ut enheten når den er 2,92 år gammel. I samme kvartal i 2016 var gjennomsnittsalderen 2,37 år.
For Android-enhetene er ikke økningen like stor. Gjennomsnittsalderen ved utskifting har i perioden økt fra 2,44 til 2,66 år.
Til Los Angeles Times forteller analytikere at en vesentlig årsak til dette er betydelig forhøyet pris på nye toppmodeller, spesielt de nyere iPhone-modellene. Dette kan ha ført til at mange velger å beholde den nåværende smartmobilen en stund til før de går til innkjøp av en ny.
Det pekes også på at forbedringene mellom hver generasjon i den samme mobilfamilien ikke lenger er så store, noe som kanskje får flere til å tenke at enheten de allerede har vil være god nok en stund til.
Leste du denne: Lanserte ny toppmodell. Nå bør Apple og Samsung vurdere å øke forskningsbudsjettene
![Det globale smartmobilmarkedet i tredje kvartal av 2018 ifølge IDC. <i>Illustrasjon: IDC</i>](https://images.gfx.no/580x/2359/2359943/idc_tabell.jpg)
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
![Det globale smartmobilmarkedet i tredje kvartal av 2018 ifølge Strategy Analytics. <i>Illustrasjon: Strategy Analytics</i>](https://images.gfx.no/580x/2359/2359944/strat_tabell.jpg)