WINDOWS

Slik kan du spille Tetris om du har en Windows-maskin med 420 prosessorkjerner

Microsoft-direktør tester ut mulighetene i Windows' Oppgavebehandling.

Med nok prosessorkjerner tilgjengelig er det mulig å lage punktgrafikk og animasjoner i Oppgavebehandling-verktøyet i Windows. Helt perfekt er det ikke, da en enkelte kjerner belastes på feil sted. Det skyldes trolig andre prosesser som kjøres på det samme systemet.
Med nok prosessorkjerner tilgjengelig er det mulig å lage punktgrafikk og animasjoner i Oppgavebehandling-verktøyet i Windows. Helt perfekt er det ikke, da en enkelte kjerner belastes på feil sted. Det skyldes trolig andre prosesser som kjøres på det samme systemet. Skjermbilde: Mark Russinovich. Montasje: Digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
11. des. 2020 - 19:00

Som teknologidirektør for Microsoft Azure har Mark Russinovich tilgang til litt mer datakraft enn de fleste av oss. Det gir ham noen ekstraordinære muligheter, for eksempel å kunne leke seg i virtuelle maskiner med virkelig store maskinvareressurser i bunnen. 

Og en må vel kunne si at det Russinovich nå har gjort, er å leke seg. Han har nemlig brukt en virtuelt maskin med 420 virtuelle prosessorkjerner og hele 24 terabyte med RAM til å spille Tetris i Oppgavebehandling-verktøyet i Windows. 

Det er ikke lett å vite hva som er sølv eller kråkesølv, verken når man handler regnfrakker hos Temu eller IT-sikkerhetstjenester, mener IT-sikkerhetssjef Thomas Tømmernes i Atea Norge.
Les også

Er du en av dem som kjøper sikkerhet på Temu?

«Heatmap» for kjernene

I Oppgavebehandling (Task Manager) er det mulig å vise belastningen på hver av de logiske kjernene til systemet. Er antallet kjerner høyt, vises dette som et slags «heatmap», et rutenett hvor belastningen på hver enkelt kjerne representeres med en gitt fargenyanse, i tillegg til et prosenttall. 

For å få dette til å vise punktgrafikk, er det nødvendig til enhver tid å gi hver enkelt kjerne riktig belastning. 

Russinovich er egentlig mest kjent for å ha stått bak selskapet Winternals Software, som Microsoft kjøpte i 2006. Selskapet ga ut en rekke Windows-verktøy som samlet ble kalt for Sysinternals. Oppkjøpet førte til at Russinovich ble ansatt i Microsoft. Videreutviklede utgaver av verktøyene er fortsatt tilgjengelige fra Microsoft.

Kildekoden

I Tetris-eksperimentet har Russinovich etter alt å dømme brukt dette programmet, som han selv har utviklet, og en modifisert konsollutgave av Tetris, utviklet av Ryan Pickelsimer. 

Normalt vil en datamaskin selv styre hvilke kjerner som skal brukes, men dette kan overstyres med det som kalles for «Thread Affinity».

Joachim Stenhjem i Sopra Steria slår et slag for IEC 62443 i denne kronikken. Det er et rammeverk som tilbyr retningslinjer og beste praksis for å beskytte kritiske industrisystemer mot cybertrusler og -angrep.
Les også

Milliontap bør være et varsel til alle som jobber med IT og OT

Ikke først

Nå skal det sies at ideen til Russinovich på ingen måte er original. Men den er den mest høyoppløste som med stor troverdighet er ekte. 

I mars ble det publisert en video på den kinesiske videodelingstjenesten Bilibili som viser at en silhuettanimasjon gjengis i Oppgavebehandling til et system utstyrt med en 64-kjernes AMD Ryzen Threadripper-prosessor, som tilbyr 128 logiske kjerner gjennom «Simultaneous multithreading». Dermed kan Oppgavehandleren vise punktgrafikk med en oppløsning på 9x14 piksler. 

I sommer publiserte Youtube-brukeren Max Holt fem videoer hvor noe tilsvarende gjøres på et system med 32 prosessorer med til sammen 896 fysiske og 1792 logiske kjerner.

I den ene av videoene, som vises nedenfor, spilles det Doom i Oppgavebehandling. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Så skal det sies at denne, og trolig også de andre videoene som Holt har lastet opp, kan være forfalskninger. Blant annet peker enkelte på at Oppgavebehandling ikke kan vise så mange kjerner på en gang, og at det dermed vil være et rullefelt ved siden av rutenettet. Dette mangler i videoen.

Anandtech var lenge en av verdens viktigste nettsider for datateknologi, men nå er det slutt. Bare forumet består - enn så lenge.
Les også

Startet av 14-åring - var blant verdens viktigste: Kroken på døra for teknologiside

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.