Den svært populære musikkstrømmetjenesten Spotify har nå kunngjort en stor nyhet for dem som er særlig opptatt av lydkvalitet. I en pressemelding har tjenesten nemlig dratt sløret av Spotify Hifi.
Spotify Hifi gir, som navnet antyder, brukerne mulighet til å spille av musikken sin i vesentlig bedre lydkvalitet enn før.
Tapsfri CD-kvalitet
Funksjonen blir altså kun tilgjengelig for Premium-abonnenter og skal rulles ut i «utvalgte markeder» senere i år. Hvorvidt Norge er blant landene er ikke bekreftet ennå, men kan nok regnes som sannsynlig. Flere detaljer om dette skal komme ganske snart, lover tjenesten.

%2520og%2520Magnus%2520Oxenwaldt%2520.jpg)
Spotify Hifi gir brukere såkalt tapsfri CD-kvalitet, uten å presisere de tekniske detaljene ytterligere. CD-kvalitet innebærer imidlertid generelt en bitrate på 1411 kilobit per sekund.
Til sammenligning opererer Spotify per dags dato med en bitrate på maksimalt 320 kilobit per sekund for Premium-brukere, og 160 kilobit per sekund for dem som benytter gratisversjonen av strømmetjenesten.
Ifølge Spotify skal både brukere av tjenesten og artister ha etterspurt muligheten til å spille av musikken i høyere lydkvalitet.
Utvider til 80 nye markeder
Med dette følger Spotify etter Tidal, som allerede har et Hifi-tilbud som gir brukerne tilgang til tapsfri lydkvalitet i FLAC-formatet med en bitrate på 1411 kilobit per sekund. Tidal har sågar et Master-tilbud som opererer med en bitrate på 2304-9216 kilobit per sekund.
Spotifys store konkurrent på musikkstrømmemarked Apple Music strømmer for øvrig musikk i 256 kilobit per sekund, og har ennå ikke et tapsfritt tilbud.
Spotify er på hugget på andre områder også. I en separat pressemelding opplyser tjenesten at de nå utvider til hele 80 nye markeder, og legger til 36 nye språk. Medregnet de nye markedene skal tjenesten nå være til stede i over 170 land og regioner.
I sin seneste kvartalsrapport opplyste strømmetjenesten at de nå har til sammen 345 millioner månedlige, aktive brukere, og 155 millioner er betalende Premium-brukere – en oppgang på 24 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Spottende AI bedømmer spillelistene dine i Spotify