Datasentre i Norge

Tar initiativ til samarbeid mellom datasentre. – Hittil har ikke bransjen lykkes med å hente de største internasjonale kundene til Norge

To av Norges største datasenteraktører tar til orde for bedre samarbeid, både i Norge og på nordisk nivå.

Green Mountain_datasenter
Green Mountain_datasenter (Foto: Green Mountain)
EKSTRA

To av Norges største datasenteraktører tar til orde for bedre samarbeid, både i Norge og på nordisk nivå.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Selv om norske datasentre er konkurrenter, har bransjen mye å vinne på et tettere samarbeid for å tiltrekke seg de store, internasjonale kundene. Det mener Petter M. Tømmeraas, som er leder for Basefarms datasentersatsning. 

Petter M. Tømmeraas, Senior Vice President for Data Center Services i Basefarm. Foto: Terje Borud / Basefarm

Tømmeraas meldte tidligere i år overgang fra Green Mountain til Basefarm. Nå mener han at bransjen må gå sammen for å få frem alle fordelene ved å legge datasentre til Norge, samtidig som de ulike aktørene skal fortsette å være konkurrenter. 

– Norge vil trekke flere store aktører hit, såfremt vi som bransje står sammen, skriver Tømmeraas i en epost til digi.no.

Norge har i løpet av de siste årene fått flere nye datasentre, og nylig varslet også Microsoft at de kommer til å bygge to datasentere her til lands

Ifølge Tømmeraas er det imidlertid Oslo-området som er datasentervinneren i Norge, med noen hederlige unntak som blant andre Green Mountain i Stavanger og Lefdal Mine utenfor Måløy. De største aktørene er selskaper som Evry, Digiplex, Basefarm og Bulk.

Les mer: Lefdal Mine Datacenter kjører inn to-tre 40-fots kontainere hver uke

Mens Tømmeraas mener det vil være fornuftig å bygge opp et norsk samarbeid først, ønsker konkurrenten Digiplex å ta til orde for et felles nordisk samarbeid for å gjøre regionen mer attraktiv for internasjonale kunder. Digiplex har datasentere også i Danmark og Sverige, i tillegg til Norge. 

– De nordiske landene konkurrerer ikke i utgangspunktet med hverandre, men med store miljøer i Europa. Danskene har «State of Green», og her hjemme har Innovasjon Norge fått mandatet å koordinere arbeidet med grønne investeringer. Hvorfor ikke ta dette initiativet til et Nordisk nivå? Det er sammen vi kan realisere det virkelig store potensialet som finnes i Norden», kommenterer administrerende direktør Gisle Eckhoff i Digiplex overfor digi.no.

Tømmeraas i Basefarm er ikke enig i at de nordiske landene ikke konkurrer med hverandre, og viser til at Norge har konkurrert om de samme internasjonale casene mot andre nordiske land – og tapt. 

– Men dette tror jeg er i ferd med å snu. Uansett er samarbeid positivt både for bransjen og Norge, sier Tømmeraas.

Preget av et fåtall aktører

– Det norske datasentermarkedet er preget av et fåtall tyngre aktører som i hovedsak leverer løsninger til nasjonale kunder. Et stort antall prosjekter befinner seg på ulike utviklingsstadier. I tillegg til de tyngre aktørene kommer et stort antall som leverer fra mindre datasentre, men som ofte ikke har ressurser nok overfor kunder som krever svært høy oppetid, sier Tømmeraas.

Han påpeker at datasenterkundene er mye mer kresne nå enn de var tidligere – og det gjelder ikke minst de store internasjonale kundene. Nedetid kan for mange true hele bedriftens eksistens. Mange har gjerne redundans til to eller flere datasenterlokasjoner for å sikre seg.

I tillegg til de tradisjonelle datasenteraktørene i Norge, har det også blitt bygget noen datasentre her og der av utenlandske aktører som tiltrekkes av lave strømpriser for utvinning av bitcoin og andre kryptovalutaer.

Tømmeraas mener det for kundene til disse datasenterne først og fremst er billig strøm som er drivkraften for å velge Norge – ikke krav til oppetid.

Basefarms nye datasenter i Rasta på Lørenskog, rett utenfor Oslo. Bilde: Kurt Lekanger, digi.no

Mange av de store internasjonale kundene stiller krav til at datasenteret må ha ulike sertifiseringer på plass. Det er blant annet sertifiseringer for informasjonssikkerhet, kvalitet, oppetid, og så videre. 

– I tillegg møter vi stadig oftere krav om etterlevelse av bransjespesifikke standarder og rammeverk, som for eksempel PCI DSS for sikkerhet i transaksjoner med betalingskort, og mer generelle standarder som for eksempel tredjeparts attestasjoner av sikkerhet, ved bruk av ISAE3402 eller SOC2.

Den eksponensielle veksten for skyplattformer som blant annet Microsoft Azure, Amazon Web Services (AWS) og Google Cloud bidrar også til at mange virksomheter nå må velge om de vil ha alt i egne datasentere eller ved eksterne datasentere, eller velge ferdige løsninger basert på private eller offentlige skyløsninger – eventuelt hybridløsninger.

– Hittil har ikke datasenterbransjen i Norge lykkes med å hente de største internasjonale kundene til Norge. 

De store hindringene er nå borte

Tømmeraas mener noe av årsaken er at norske myndigheter for noen år siden ikke var villige til å legge rammebetingelsene til rette for utenlandske aktører som ønsket å bygge selv. 

– Ulike skatter og avgifter gjorde aktørene usikre. I tillegg var det offisielle Norge moderat villig til å lytte til aktørene, mener Tømmeraas.

Men nå er de fleste store hindringene borte, mener han. 

Norge har alle for­ut­setninger for å bli en data­senter­nasjon, slik regjeringen ønsker. Vi har ren energi, vi har infrastruktur og vi har dyktige fagfolk

– Det er takket være at regjeringen tidligere i år lanserte strategien Norge som datasenternasjon og gjennomførte endringer både på skatter og avgifter, samt tilgjengeliggjorde en del midler for utbygging av internasjonal og nasjonal fiberkapasitet.

Les mer om dette: Regjeringen fjerner skatter for å lokke datasentere til Norge

Gisle Eckhoff i Digiplex sier de allerede merker økende interesse fra de store internasjonale spillerne. 

– Norge har alle forutsetninger for å bli en datasenternasjon, slik regjeringen ønsker. Vi har ren energi, vi har infrastruktur og vi har dyktige fagfolk. Det som mangler er et koordinert samarbeid mellom myndighetene og bransjen. Danske og svenske myndigheter har lykkes med dette, og har bidratt til å åpne internasjonale dører og tiltrekke seg de store aktørene. Det er på tide vi gjør dette i Norge også, og vi samarbeider gjerne nærmere med myndighetene og med våre konkurrenter for å oppnå det».

– Vi kan likevel kjempe om de samme kundene

Tømmeraas mener den norske datasenterbransjen nå må fremstå som mer enhetlig internasjonalt for å tiltrekke seg de internasjonale kundene. Her har Sverige, Danmark, Island og Finland vært flinkere, mener han.

– Disse landene har møtt kundene mer profesjonelt, både ute i verden og hjemme. Mye av suksessen er basert på godt samarbeid mellom offentlige og private aktører. Her kan vi bli mye flinkere i Norge, særlig i forhold til hvilke ressurser som har vært gjort tilgjengelig for de aktørene som jobber for å nå dette målet. Den norske offisielle armen for dette er ofte Invest in Norway som har fått økt sine rammer betydelig for å bli mer synlige.

Han tror aktørene i bransjen har mye å gå på ved å samarbeide strategisk, og gjerne koordinere både markedsføring og profilering bedre. 

– Det står ikke i veien for fortsatt å kunne kjempe om de samme kundene. Dersom én aktør lykkes vil det sannsynligvis gavne resten av bransjen i det lange løp, avslutter Tømmeraas.

Les også: Digiplex åpner navlestreng til Amazon Web Services: – En kjempeviktig lansering

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen