Telenor melder om kraftig vekst i trafikken

På tross av kraftig vekst i trafikken siden koronasmitten sendte folk på hjemmekontor, melder Telenor at både mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert til å tåle veksten.

Administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge, sier at Telenor-nettet tåler mer trafikk.
Administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge, sier at Telenor-nettet tåler mer trafikk. (Foto: Martin Fjellanger)

På tross av kraftig vekst i trafikken siden koronasmitten sendte folk på hjemmekontor, melder Telenor at både mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert til å tåle veksten.

De siste to ukene har Telenor målt en kraftig trafikkvekst i nettet. Veksten fordeler seg slik:

  • Mobil tale: 50 prosent økning
  • Mobil data: 25 prosent økning i perioder
  • Internett på fast bredbånd: 30-40 prosent økning på dagtid. Forklaringen er økt bruk av video (Netflix, Youtube, NRK, blant annet) og videokonferansetjenester
  • SMS-tjenesten: 22 prosent økning. Under normale situasjoner ligger daglig nivå på mellom 16 til 18 millioner SMS-meldinger gjennom Telenors nett i døgnet. Nå har trafikken økt til mellom 20 og 22 mill. SMS i døgnet. En stor del av denne veksten kommer av at myndighetene i stadig større grad bruker SMS i kommunikasjon med landets innbyggere.
Les også

80 prosent i Telenors nett

I en pressemelding forteller Telenor at  80 prosent av landets teletrafikk går gjennom Telenors nett.

– Da er det helt avgjørende at nettet har høy kvalitet og er oppe til enhver tid, skriver selskapet.

Telenor Norge-sjef Petter-Børre Furberg sier at Telenor tar på alvor at de har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur.

– Derfor har vi en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt. Nettet tåler denne belastningen. Vi er godt rustet for ytterligere vekst også, sier Furberg.

Han legger til at Telenor har løpende kontakt med kunder i bedrifts- og privatmarkedet.

– Vi får tilbakemeldinger om at enkelte opplever treghet i pålogging fra hjemmekontor. Dette har oftest sammenheng med at hjemmekontorløsningene ikke er dimensjonert for så mange samtidige oppkoblinger. Vi ser sammen med bedrifter på muligheter for å øke denne kapasiteten, sier Furberg.

Virus sendte kundene hjem

Da koronaviruset for alvor var registrert i Norge, ble bruksmønsteret av teletjenestene kraftig endret. Arbeidstakere, studenter og skoleelever ble oppfordret til å jobbe hjemmefra. Det tradisjonelle jobbnettverket ble erstattet av hjemmebaserte løsninger.

Les også

– Vi har iverksatt en rekke tiltak for å sikre at kundene er på nett til enhver tid, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge.

Han forteller at selskapet har økt kapasiteten på flere hundre basestasjoner der Telenor ser at trafikken øker.

– Vi har ekstra oppmerksomhet rundt feilsituasjoner. Telenor har veldig høy oppetid i nettet, men er ekstra oppmerksomme på at utfall i dagens situasjon er ekstra kritisk. Derfor holder vi løpende kontakt med våre entreprenører for å sikre rask feilretting ved utfall, sier han.

– Selvfølgelig kan det være en og annen basestasjon som kortvarig går full. Det kan bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt, sier Amundsen i pressemeldingen.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen