Telenor- og Telia-kunder sliter med BankID

Ice-kundene fikk igjen tjenesten i løpet av onsdag kveld, men Telenor-og Telia-kunder har fremdeles problemer med BankID på mobil.

Mobilkunder hos alle operatører har slitt med å bruke BankID på mobil.
Mobilkunder hos alle operatører har slitt med å bruke BankID på mobil. Foto: Beate Oma Dahle/NTB
22. sep. 2022 - 06:47

Onsdag kveld ble BankID utilgjengelig for både Ice-kunder, Telia-kunder og Telenor-kunder, ifølge Status-meldingen som ble lagt ut på status-siden til E-identifiseringstjenesten som brukes til utallige påloggings- og identifiseringstjenester på nettsider og i apper i Norge.

De første meldingene om problemer ble sendt ut litt før klokken 20 onsdag kveld, men ifølge statusoppdateringene på BankID-sidene ble problemene tydeligvis løst for Ice-kunder i løpet av kvelden, ettersom de senere ikke er nevnt i statusmeldingene.

Andreas Veggeland sier fredag morgen at de håper at feilen som har rammet Ice-kunder i utlandet kan bli løst for alle i løpet av fredag, men at signalieringsleverandøren Syniverse ikke har gitt dem noen garantert rettetid.
Les også

Global mobil-feil rammer fortsatt Ice-kunder

Gjennom natten er det jobbet med å rette feilen også for Telia- og Telenor-kunder. Klokka 02.26 meldte imidlertid NTB at BankID hadde lagt ut en statusmelding på sine hjemmesider om at BankID på mobil fremdeles var utilgjengelig for enkelte Telia- og Telenor-kunder.

Den samme meldingen ligger ute på status-siden til BankID like før klokka 08.00 torsdag morgen.

BankID skriver i meldingen at de beklager problemene nedetiden medfører, og at de arbeider med å rette feilen.

BankID meldte i sommer at selskapet er i gang med utfasingen av BankID på mobil til fordel for BankID på app, og at det en gang mellom september og november ikke lenger vil bli mulig å aktivere BankID på mobil. Det står imidlertid ingenting i BankIDs statusmeldinger om at de nåværende problemene har noe med denne utfasingen å gjøre.

Søndag slet Telenor-kunder med eposttjenestene levert gjennom online.no.
Les også

Telenor gikk på blemme: – Skikkelig, skikkelig flaut

Da administrerende direktør Ivar Driveklepp og konserndirektør Elling Dybdal i Tussa i 2015 skulle bygge ut fibernett for 200 millioner kroner, fikk de ha kablene sine for seg selv. Nå mener Nkom de må åpne nettet for konkurrentene.
Les også

Derfor kan mini-selskapene måtte slippe bredbåndsgigantene inn i nettet sitt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.