Telenor- og Telia-kunder sliter med BankID

Ice-kundene fikk igjen tjenesten i løpet av onsdag kveld, men Telenor-og Telia-kunder har fremdeles problemer med BankID på mobil.

Mobilkunder hos alle operatører har slitt med å bruke BankID på mobil.
Mobilkunder hos alle operatører har slitt med å bruke BankID på mobil. Foto: Beate Oma Dahle/NTB
22. sep. 2022 - 06:47

Onsdag kveld ble BankID utilgjengelig for både Ice-kunder, Telia-kunder og Telenor-kunder, ifølge Status-meldingen som ble lagt ut på status-siden til E-identifiseringstjenesten som brukes til utallige påloggings- og identifiseringstjenester på nettsider og i apper i Norge.

De første meldingene om problemer ble sendt ut litt før klokken 20 onsdag kveld, men ifølge statusoppdateringene på BankID-sidene ble problemene tydeligvis løst for Ice-kunder i løpet av kvelden, ettersom de senere ikke er nevnt i statusmeldingene.

Leder for Telenors sikkerhetsavdeling Thorbjørn Busch advarer mot en ny form for svindel.
Les også

Telenor advarer mot ny svindelmetode

Gjennom natten er det jobbet med å rette feilen også for Telia- og Telenor-kunder. Klokka 02.26 meldte imidlertid NTB at BankID hadde lagt ut en statusmelding på sine hjemmesider om at BankID på mobil fremdeles var utilgjengelig for enkelte Telia- og Telenor-kunder.

Den samme meldingen ligger ute på status-siden til BankID like før klokka 08.00 torsdag morgen.

BankID skriver i meldingen at de beklager problemene nedetiden medfører, og at de arbeider med å rette feilen.

BankID meldte i sommer at selskapet er i gang med utfasingen av BankID på mobil til fordel for BankID på app, og at det en gang mellom september og november ikke lenger vil bli mulig å aktivere BankID på mobil. Det står imidlertid ingenting i BankIDs statusmeldinger om at de nåværende problemene har noe med denne utfasingen å gjøre.

Tidligere administrerende direktør i Signal Bredbånd, Ole-Johnny Johansen, fortsetter i bredbåndsbransjen når han nå er ansatt som administrerende direktør i Bredbåndsfylket.
Les også

Bredbåndsfylket har fått ny toppsjef

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket har regnet seg fram til at folk i Nord-Norge kunne spart 1100 kroner i året om konkurransen på mobil hadde vært hardere i fylket.
Les også

Nordlendinger betaler dyrt for Telenor-dominans

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.