TELEKOM

Telia: Filter har stoppet 20 millioner samtaler

Et nytt filter stopper misbruk av norske mobilnumre bedre enn tidligere. På to måneder har de blokkert 20 millioner spoofing-anrop fra utlandet, skriver Telia.

Øivind Kristiansen er svindelekspert i Telia Norge, og forteller at et nytt filter sjekker innkommende anrop mot Telias nummerdatabase og avgjør om det er et svindelforsøk på gang. Det jobbes med å få et samarbeid med de andre operatørene.
Øivind Kristiansen er svindelekspert i Telia Norge, og forteller at et nytt filter sjekker innkommende anrop mot Telias nummerdatabase og avgjør om det er et svindelforsøk på gang. Det jobbes med å få et samarbeid med de andre operatørene. Foto: Telia
Håvard FossenHåvard FossenJournalist
3. juni 2024 - 07:41

Spoofing går ut på at noen med uærlige hensikter skjuler seg bak et tilsynelatende legitimt, norsk telefonnummer og ringer norske mobilkunder med hensikt å lure til seg personlige opplysninger og dermed penger. Svindleren utgir seg for å være fra politiet, banken din, Microsoft eller din ukjente onkel, forklarer Telia i en pressemelding.

– Misbruk av norske numre på denne måten har vært en del av hverdagen siden 2017, sier Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia Norge.

– Spoofing er blitt et alvorlig samfunnsproblem som påvirker mange mennesker, enten man får eget nummer misbrukt eller opplever å få en samtale fra en som forsøker å lure deg. Videre er denne type kriminalitet ødeleggende for tilliten i det norske samfunnet. Nå klarer vi å stoppe spoofingen i betydelig grad.

Blokkerer anrop der nummereier er i Norge

Telia har gjort mye for å begrense spoofing ved hjelp av både automatiske løsninger og ved å tilby privat- og bedriftskunder muligheten til å blokkere nummer mot misbruk midlertidig. Den nye løsningen selskapet innførte i midten av mars kalles på fagspråket «A-number spoofing control» og er fortsettelsen av det Telia gjorde sammen med telebransjen i oktober 2022 med en felles sperre som forhindrer at utenlandske kriminelle utnytter norske fastnettnumre i telefonsvindel. Nå klarer Telia å stanse at også mobilnumre blir utnyttet.

Kristiansen beskriver løsningen som en liten revolusjon:

– Det forbedrede spoofing-filteret gir et ekstra lag med beskyttelse for Telias kunder og innebærer en sterkere begrensning når det gjelder å motta anrop fra spoofede nummer. Filteret beskytter også mot å få sitt eget nummer misbrukt, forteller han.

Det fungerer slik at når et anrop med et norsk nummer som starter med +47 kommer inn fra utlandet gjøres det et oppslag i Telias interne systemer. Er nummeret kunde av Telia Norge vil filteret automatisk kunne avgjøre om nummeret er spoofet og dermed blokkere samtalen. Filteret sjekker også om nummeret avviker fra standard nummerlengde på åtte siffer eller om nummeret er tildelt en telekomtilbyder. Feiler disse sjekkene vil samtalen bli blokkert.

– Når det gjelder numre som ikke tilhører Telia Norge klarer filteret foreløpig ikke å stoppe disse, men vi jobber med en løsning sammen med de andre operatørene i Norge som vi forventer at skal være på plass om ikke altfor lang tid. Det vil gjøre at samtaler fra numre som tilhører andre operatører også vil stoppes.

57 ansatte i Telia er tatt ut i streik fra torsdag morgen. Det er ingen kontakt mellom partene, og umulig å si når streiken kan være over.
Les også

Telia-klubbleder: − Ikke ute etter å skade bedriften vår

Svindlerne jobber «nine to five»

Siden Telia startet med den nye spoofing-kontrollen i midten av mars har selskapet blokkert rundt 20 millioner samtaler. Det utgjør cirka 45 prosent av alle samtaler som kommer inn fra utlandet med norsk A-nummer.

– Det å være svindler er en jobb på lik linje med mange andre, riktignok på feil side av loven. Fra statistikken ser vi nemlig også at svindlerne starter arbeidsdagen klokken ni norsk tid og avslutter klokken fem, og at de tar fri i helgene, sier Kristiansen.

I mars stoppet Telia fire ganger flere spoofing-anrop enn i januar og februar, og Kristiansen tror kundene legger merke til forskjellen:

– Forhåpentligvis merker kundene allerede det nye filteret, og vi tror det er mindre irritasjon der ute. På lengre sikt betyr dette at man igjen kan begynne å stole på samtaler fra norske nummer og ikke lenger trenger å bekymre seg for om nummeret du har hatt i lang tid misbrukes av andre, sier han. 

Tore Olav Kristiansen fikk ideen til selskapet da han jobbet som konsulent hos et stort norsk oljeselskapet på starten av 2000-tallet. I dag omsetter de for over ti millioner kroner årlig.
Les også

Fikk ideen i konsulentjobben – nå omsetter han for 11 mill.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.