TELEKOM

Trøbbel for DNB i flere timer

HCL slet med å finne feilen.

I hovedkvarteret til DNB i Oslo er det etablert kriseteam for å oppklare feilen med nettbanken, som har vart i flere timer.
I hovedkvarteret til DNB i Oslo er det etablert kriseteam for å oppklare feilen med nettbanken, som har vart i flere timer. Bilde: Håkon Jacobsen
2. juli 2015 - 15:18

DNB hadde trøbbel med nettbanken i flere timer torsdag.

De første tegnene kom på begynnelsen av dagen, og først etter klokken 16 så det ut til at ting fungerte som det skulle, igjen.

Det var ikke mulig å utføre betalinger, og det var problemer med å vise siste transaksjoner.

DNBs nye IT-leverandør HCL er i siste fase med å flytte funksjoner og data til nytt datasenter.

– Problemene skyldtes trolig en nettverksfeil knyttet til flytteprosjektet, opplyser informasjonsdirektør Even Westerveld hos DNB til digi.no.

Les også: Han knuste Evry på hjemmebane

Fra torsdag:

Westerveld hos DNB sier til digi.no at de ikke ser bort fra at feilen har en sammenheng med den store flyttingen til nytt datasenter hos Green Mountain på Rennesøy og den nye leverandøren HCL.

– Vi jobber med å finne feilen med de tjenestene som ikke fungerer. De fleste brukerne kommer inn i nettbanken, men men opplever at de viktigste tjenestene ikke virker, sier Westerveld.

Han kan ennå ikke si noe om årsaken.

– Vi holder på med det store prosjektet "IT-flytt", som er i sin siste fase. Det kan ikke utelukkes at feilen er en konsekvens av denne prosessen, sier han.

Informasjonsdirektøren beskriver prosjektet det som landets største på IT-området for øyeblikket.

– Her flyttes applikasjoner og data tilknyttet tjenester for to millioner kunder, så dette er omfattende, illustrerer han.

Les også: Starten på en ny industri

Ilddåp

DNB valgte å signere kontrakt med indiske HCL for bkant annet nettbanken etter at Evry hadde store leveringsproblemer over tid.

– Men HCL fikk en ilddåp med overtakelsen i form av egne problemer?

– Vel, vi jobber tett med både gammel og ny leverandør, og det har vi gjort det siste året. Vi gjør hva vi kan for å rette opp dette, lyder svaret.

Westerveld våger ikke å antyde når alle funksjonene i nettbanken er oppe i gjen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Les også: BankID falt ned for 3,2 millioner brukere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.