Vellykket bedriftssatsing gjør at Microsoft nå er med i en meget eksklusiv klubb av selskaper

Nådde en markedsverdi på 1000 milliarder dollar.

Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en innbringende strategi med økende fokus på bedriftsprodukter.
Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en innbringende strategi med økende fokus på bedriftsprodukter. (Foto: Microsoft)

Nådde en markedsverdi på 1000 milliarder dollar.

Blant andre nyhetsbyrået Reuters melder nå at Windows-produsenten Microsoft nådde en markedsverdi på vanvittige 1000 milliarder dollar – cirka 8500 milliarder kroner – da børsen stengte på torsdag.

Dette innebærer at Microsoft er et av kun tre selskaper som har nådd denne milepælen. Apple noterte seg for første gang en markedsverdi på 1000 milliarder dollar i august 2018, mens nettbutikkgiganten Amazon fulgte etter bare en måned senere.

Ligger foran Apple og Amazon

Aksjekursen har riktignok justert seg noe, og i skrivende stund ligger Microsofts markedsverdi på 990 milliarder dollar. Apple og Amazon ligger på henholdsvis 968 og 936 milliarder dollar.

Som digi.no meldte nylig leverte Microsoft et overskudd på solide 8,8 milliarder dollar i det siste kvartalet, 19 prosent høyere enn samme periode i fjor, noe som er en viktig årsak til den skarpe oppgangen i markedsverdi.

Profitabel sky- og bedriftssatsing

Det er særlig skytjenestene som har sørget for Microsofts oppadgående kurve den siste tiden. I selskapets kvartalsrapport kan man lese at omsetningen fra skyplattformen Azure har økt med hele 73 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Samlet sett lå omsetningen fra Microsofts kommersielle skytjenester på 9,6 milliarder dollar i kvartalet, en økning på 41 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Omsetningen fra den kommersielle Office 365-plattformen økte med også solide 30 prosent.

Samtidig tjener Microsoft stadig mindre penger på hovedproduktet Windows. Omsetningen fra Windows økte med kun 9 prosent i det siste kvartalet.

Med andre ord er det bedriftsfokuset som har gitt Microsoft den sterke medvinden i senere tid. Det er dette fokuset som i desember bragte Microsoft forbi Apple i markedsverdi for første gang på nesten 20 år.

Les også: Microsoft vil fjerne anbefaling om periodisk passordbytte i Windows »

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Til toppen