Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en god strategi for selskapet med sitt økende fokus på bedriftsprodukter.
Microsoft-toppsjef Satya Nadella har meislet ut en god strategi for selskapet med sitt økende fokus på bedriftsprodukter. (Foto: Microsoft)

Microsoft er nå verdens mest verdifulle selskap takket være bedriftsfokus – tok igjen Apple for første gang på 10 år

Microsoft var lenge kongen på haugen i teknologiverdenen, men det er nå lenge siden Apple tok over denne tronen. Etter nesten 10 år har rollene nå blitt byttet om igjen – om enn med veldig knapp margin.

Som blant andre Fortune og Time rapporterer noterte Microsoft seg en høyere markedsverdi enn Apple da børsen stengte på fredag. Dette har ikke skjedd siden 2010.

Mest verdifullt i verden

Etter at Microsoft-aksjen steg med 0,7 prosent gikk selskapets totale markedsverdi opp til 851 milliarder dollar, mens Apple endte på 847 milliarder dollar da børsen stengte.

Dette betyr også at Microsoft i skrivende stund er verdens mest verdifulle selskap, men hvor lenge dette varer er selvsagt uvisst, da ting som kjent endrer seg raskt i teknologibransjen.

Apple har som kjent gjort det skarpt de siste årene, og i august i år nådde selskapet en historisk milepæl i kraft av å passere en markedsverdi på 1000 milliarder dollar. 

Amazon nådde den samme milepælen like etter, men siden den gang har altså begge selskapene falt en god del på børsen, i Apples tilfelle mye på grunn av skuffende iPhone-tall den siste tiden.

Tjener godt på bedriftsprodukter

Amazon og Google-eieren Alphabet har til sammenligning nå en markedsverdi på henholdsvis 826 milliarder og 769 milliarder dollar.

Microsoft har på mange måter sakket akterut når det gjelder forbrukerprodukter, særlig etter at selskapet ikke klarte å henge med mobilfronten, men det som gjør at selskapet likevel har klart å hevde seg er satsingen på bedriftsrettede produkter.

Som digi.no tidligere har rapportert tjener Microsoft gode penger på både nettskyen, nærmere bestemt den bedriftsfokuserte skyplattformen Azure, og Office-produkter.

Azure-omsetningen har omtrent doblet seg hvert kvartal den siste tiden, og i selskapets resultat for kvartalet som endte 30. september i år noterte selskapet seg nok en kraftig økning i omsetningen fra Azure – hele 76 prosent.

Omsetningen fra den kommersielle delen av Office 365 hadde også en solid økning på 36 prosent. Samtidig tjener Microsoft stadig mindre penger fra hovedproduktet Windows. Omsetningen fra operativsystemet økte kun med tre prosent i forrige kvartal.

Les også: Microsoft Bing advarer mot svært populært åpen kildekode-program »

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen