Strømmetjenesten Viaplay hadde ved utgangen av fjoråret 7,3 millioner abonnementer, en oppgang på 83 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2021, skriver konsernet.
Omsetningen økte også til 4,6 milliarder svenske kroner, opp fra 3,5 milliarder svenske kroner i samme kvartal i 2021. Reklame står for 23 prosent av den totale omsetningen til Viaplay.
At selskapet likevel går i underskudd skyldes den internasjonale satsingen, skriver Kampanje. Viaplay-konsernet brukte 400 millioner svenske kroner på nettopp dette i fjerde kvartal, da strømmetjenesten Viaplay ble lansert i Storbritannia. I år skal Viaplay også lanseres i USA og Canada.
Ifølge Viaplay-sjef Anders Jensen er tapene likevel mindre enn ventet. Han venter et mindre tap i 2023 og at selskapet vil begynne å tjene penger på satsingen i 2024.
KI-gudfar får nobelpris – frykter at teknologien kommer ut av kontroll