Vipps ble slått ut av kodefeil

Endringer i produksjon førte til kaos og 16 timers nedetid.

Vipps-problemene fredag skyldtes en feilslått oppdatering av applikasjonen, ifølge pressekontakt Vidar Korsberg Dalsbø.
Vipps-problemene fredag skyldtes en feilslått oppdatering av applikasjonen, ifølge pressekontakt Vidar Korsberg Dalsbø. Bilde: Gorm Kallestad / NTB scanpix
7. aug. 2017 - 10:26

Litt før klokken 01 natt til lørdag ble Vipps gradvis startet opp igjen, etter å ha vært stengt store deler av fredagen.

Betalingstjenesten har hatt sine problemer den siste tiden. Tidligere har Vipps betalt ut for mye penger. Denne gang ble kunder trukket flerfoldige ganger.

En av dem var Anders Aa Hagen, som skulle overføre 1 100 kroner til en kamerat, men endte opp med å bli trukket 14 300 kroner. – Appen stoppet opp, og når jeg logger inn igjen ser jeg at jeg har blitt trukket beløpet hele 13 ganger, sa Hagen til VG.

Jo Ulrik Helstad opplevde å bli trukket 50 ganger for et beløp som egentlig bare skulle være 103 kroner, noe han fortalte i et intervju med E24.

Vipps oppgir at totalt 3 200 kunder ble rammet av feil i transaksjonene. De fleste skal ha fått beløpene korrigert, men for noen vil pengene være tilbake på konto først i løpet av mandagen.

En nærmere redegjørelse er ventet i løpet av dagen, men allerede nå vedgår pressekontakt Vidar Korsberg Dalsbø i Vipps at menneskelig svikt var årsak til problemene.

– Det var endringer på applikasjonen i produksjon. En oppdatering førte til problemene, medgir Dalsbø overfor digi.no mandag morgen.

– Så dette var en menneskelig svikt?

– Ja, det kan man si.

Et stort antall teknikere jobbet ifølge ham på spreng med å avdekke feilen på fredag. Likevel kom ikke betalingsappen opp igjen før etter 16 timers nedetid.

Løsningen ble å rulle tilbake til forrige versjon, forklarer Vidar Korsberg Dalsbø.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.