BILTEKNOLOGI

Volkswagen-gruppen vil designe egne, avanserte mikrobrikker

Skal styrke selskapets posisjon i kappløpet om selvkjørende biler.

Det er uklart om Volkswagens planer om egendesignede AI-brikker kommer i gang tidsnok til at denne bilen, som utvikles under navnet Project Trinity, vil bli utstyrt med dem. Bilen skal lanseres i 2026.
Det er uklart om Volkswagens planer om egendesignede AI-brikker kommer i gang tidsnok til at denne bilen, som utvikles under navnet Project Trinity, vil bli utstyrt med dem. Bilen skal lanseres i 2026. Foto: Volkswagen Group
Harald BrombachHarald BrombachJournalist
3. mai 2021 - 17:00

Dagens kjøretøy er ikke bare datamaskiner, men ofte små datasentre, på hjul. Likevel tyder mye på at datamaskinenes rolle i bilene bare er i startgropen.

For å kunne tar større kontroll over denne utviklingen planlegger Volkswagen å designe egne mikrobrikker.

– For å oppnå optimal ytelse i sett i lys av de høye kravene som stilles til biler, må programvare og maskinvare komme fra den samme hånden, sier Volkswagen-toppsjef Herbert Diess i et intervju med Handelsblatt (for abonnenter), ifølge Reuters.

Kan gi viktig forsprang

Det er spesielt innen teknologi for selvkjørende biler at dette er aktuelt. Dette er et område hvor det skjer mye utvikling for tiden, hvor aktørene vil kunne tjene på å kunne tilby løsningene raskere enn konkurrentene.

Den nye Ironwood-brikken skal ta oss videre inn i KI-fremtiden, håper Google.
Les også

Denne nye KI-brikken skal bane vei for den neste fasen av kunstig intelligens

Volkswagen Group etablerte i fjor datterselskapet Cariad, som skal styrke programvareutviklingen på tvers av alle varemerkene til gruppen. Selskapet har allerede mer enn 4000 ansatte. Det er denne gruppen som eventuelt skal utvikle ekspertise innen brikkedesign.

Volkswagen er på ingen måte først med slike tanker. Allerede i 2019 ble det kjent at Tesla har skiftet ut noe hyllevare fra Nvidia med egendesignede brikker. Arbeidet med disse startet i 2016.

Volkswagen har ingen planer om å produsere brikkene selv. Teslas brikker produseres av Samsung, og tidligere i år lanserte bilselskapet planer om en brikke på 5nm myntet på det som ifølge Tesla skal bli helt selvkjørende biler.

Professor Anne Elster mener de kinesiske KI-modellene bærer med seg en rekke utfordringer, men behovet etter regnekraft vil forbli høyt, tror hun. Her sammen med professor Charles Leiserson ved Massachusetts Institute of Technology. Bildet er fra The International Parallel and Distributed Processing Symposium-konferansen i San Fransciso i mai i fjor.
Les også

NTNU-professor: Fikk bakoversveis da hun våknet til Deepseek-nyhetene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan er det for en nyutdannet å starte i en stor teknologibedrift?
Les mer
Hvordan er det for en nyutdannet å starte i en stor teknologibedrift?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra