Yahoo kan velge et partnerskap med Google

En avtale om avgrenset samarbeid med erkefienden er et sannsynlig neste skritt for Yahoo.

Som tidligere meldt har Microsoft trukket sitt tilbud om å kjøpe Yahoo og vurderer mindre oppkjøp blant mulige kandidater som AOL, Facebook og MySpace.

    Les også:

Også under den siste forhandlingsinnspurten med Microsoft hadde Yahoo aktive samtaler på gang med AOL og Google. Observatører antar at et nøye avgrenset partnerskap med Google blir Yahoos mest sannsynlige valg, supplert med tiltak egnet til å berolige aksjonærene, som tilbakekjøp av egne aksjer.

Alle venter i spenning på hva som skjer på børsen i ettermiddag. Analytikere tror at Yahoo-aksjen vil havne et sted mellom 20 og 25 dollar. Kursen var 19,18 dollar rett før Microsoft fremmet sitt første bud, og 28,67 dollar fredag ettermiddag, før det ble kjent at Microsoft skulle øke budet til et nivå tilsvarende en aksjekurs på 33 dollar.

Det skal ifølge amerikansk finanspresse ikke være uenighet innen Yahoos styre om at det var riktig å avvise Microsoft-budet. Det er fra aksjonærene og blant de ansatte at det kan komme en reaksjon. Noen aksjonærer har allerede varslet søksmål og andre negative reaksjoner, og noen ledere uttaler seg anonymt om frykt for at nøkkelansatte kan forsvinne.

Yahoo og Google gjennomførte nylig en to ukers prøve på en ordning som begge kan tjene på: Google leverte annonser til en begrenset andel av søkene på Yahoo. Forsøket ble omtalt som vellykket, og kan forespeile en framtidig partnerskap mellom de to, heter det.

Google har i dag en bedre teknisk løsning på å tilpasse søkeresultater og annonser enn Yahoo. Det gjør at Google tjener 60 til 70 prosent mer per søk enn Yahoo.

I et eventuelt partnerskap, er det ikke snakk om at Google skal levere annonser til alle søk på Yahoo, men kanskje helst på den typen søk der inntjeningsgapet i dag er størst, heter det.

Et slikt begrenset samarbeid har flere fordeler:

  • Man unngår at USAs konkurransemyndigheter blander seg inn: Et omfattende partnerskap mellom nettets to største annonsemedier har ingen sjanse til å bli godkjent.
  • Det gir Yahoo en anledning til å fortsette utviklingen av sin egen alternative teknologi, «Panama», for søkbasert nettannonsering.
  • Selv et begrenset partnerskap med Google vil signalisere overfor aksjonærene at Yahoo evner å utvikle kreative løsninger og en langsiktig strategi.

Det svarer med andre ord langt bedre enn en mulig avtale med Time Warner om å kjøpe den langt mindre portalen AOL, til de punktene som ble listet i aksjonærbrevet fra Yahoos styreformann Roy Bostock lørdag: et «raffinert strategisk fokus» for å øke volum og inntjening; en reorganisering med tanke på å fokusere på de mest lovende produktene og tjenestene; investering i fornyelser med tanke på å revolusjonere nettannonsering og ta inn på konkurrenten; bedre lønnsomhet gjennom sterkere styring av utgifter og ressurser.

    Les også:

Til toppen