×
Annonse fra TUM Studio for

Slik fikk Vy en ny, serverløs identitetsplattform

Alle kundekontoer har blitt flyttet fra Vys tidligere løsning til Azure Active Directory B2C. Kundeopplevelsen var førsteprioritet i implementeringsfasen.
Alle kundekontoer har blitt flyttet fra Vys tidligere løsning til Azure Active Directory B2C. Kundeopplevelsen var førsteprioritet i implementeringsfasen.
  • TUM Studio Dette er en annonse. Journalistene i Digi.no er ikke involvert i produksjonen.

Med en million aktive brukere månedlig trenger Vy et enkelt, velfungerende og pålitelig innloggingssystem.

Brukerne skal kunne stole på at de alltid har tilgang til å kjøpe og bruke billettene sine. Dette er avgjørende for at reisen skal gå på skinner, uansett om det er med tog eller buss. 

 Kundeautentisering med Azure har gjort det enkelt for Vy å legge til tredjepartsautentisering. Foto: VY

Da Vy bestemte seg for å flytte innloggingen over på en ny plattform, var skalerbarhet og tilgjengelighet blant de viktigste kriteriene. Den nye løsningen måtte dessuten kunne integreres med eksisterende og nye applikasjoner, ved hjelp av åpne og moderne standarder.

Etter nøye overveielser falt valget på Azure Active Directory business-to-consumer (AAD B2C).

Fordelene ved en moderne identitetsplattform

Azure AD B2C-plattformen leveres av TietoEVRY som en Managed Service (IdaaS) bygd og distribuert ved hjelp av Azure DevOps pipelines. Med denne løsningen kan Vy fokusere på å utvikle kjernefunksjonaliteten til applikasjonene uten å bekymre seg for autentisering. Single Sign-On kan dessuten tillates på tvers av applikasjoner som er integrert med identitetsplattformen.

Azure DevOps sørger for de nødvendige verktøyene for å sikre konsistens ved å etablere automatiske deployment pipelines.

– Hvilke utfordringer har dere møtt på og hvordan ble de løst?

 Public Cloud Chief Consultant i TietoEVRY, Tim Peter Edstrøm. 

– En ting som skaffet oss litt hodebry var det å måtte behandle 2,3 millioner identiteter. For å komme i mål måtte alle disse migreres fra den eksisterende identitet-databasen. Å sende all nødvendig informasjon til Azure viste seg å være tidkrevende. Men ved bruk av PowerShell og gruppering av brukerdata fikk vi laget en rutine som kunne gjøre jobben over en langhelg. 

Dette sier Public Cloud Chief Consultant i TietoEVRY, Tim Peter Edstrøm.

– I det store og hele har etableringen av Azure AD B2C plattformen vært uproblematisk. Vi har lykkes med å levere på delmålene som har blitt satt underveis gjennom prosjektet.

Sømløs overgang til nytt system

Alle kundekontoer har blitt flyttet fra Vys tidligere løsning til Azure Active Directory B2C.

– Underveis har det blitt rapportert om få problemer. Det visuelle er beholdt uendret for å sikre at Vy-merkevaren og de forskjellige applikasjonene skulle være lette å kjenne igjen for kundene, sier Edstrøm.

 

Vy-applikasjonene er tilgjengelige både på web og mobil, og støtter både iOS og Android.  Utseendet er konsistent på tvers av de ulike plattformene.

Kundeopplevelsen var førsteprioritet i implementeringsfasen. Påloggingsskjermen tilbyr kundene nødvendig funksjonalitet; innlogging via Vipps, innlogging med e-post, opprettelse av ny profil og tilbakestilling av glemt passord.

«Husk meg»-funksjonen lar brukeren forbli innlogget. Slik unngår man å måtte logge seg inn hele tiden, i tillegg til at man sikres rask tilgang til applikasjonen.

Smidig og fremtidsrettet

– Kundeautentisering med Azure har gjort det enkelt for oss å legge til tredjepartsautentisering. Å gjøre dette sammen med TietoEVRY har latt oss fokusere på kundeopplevelsen, mens TietoEVRY sørger for stabile og sikre operasjoner i skyløsningen, sier Product Manager, Digital Customer Services i Vy, Erik Korme.

Identitetsplattformen styres ved hjelp av DevOps-metodologi med kontinuerlig utrulling, der versjonering og sporbare endringer er blant funksjonene.

Like viktig som å finne en god tilbyder av tjenestene var det for Vy å finne en leverandør med et produkt som er skrudd sammen for fremtiden, og som har en sky-først-mentalitet.

 Like viktig som å finne en god tilbyder av tjenestene var det for Vy å finne en leverandør med et produkt som er skrudd sammen for fremtiden, og som har en sky-først-mentalitet. Foto: Tore Bjørback Amblie

– Microsoft investerer tungt i identitetsrommet og har gjort det i flere år. Deres plattform for å håndtere kundeidentiteter, Azure AD B2C, er blant produktene som kontinuerlig utvikles og stadig utvides med ny funksjonalitet, poengterer Edstrøm i TietoEVRY.

– Hva er den største fordelen ved å flytte over på en skybasert løsning som Azure AD B2C?

– Vy er nå klare for fremtiden ved å ta i bruk en sikker identitetsplattform som aldri vil bli utdatert. Vy har fått en mye mer fleksibel identitetsløsning, som i tillegg skalerer godt og som vedlikeholdes av sky-leverandøren. Azure AD B2C gir Vy alle muligheter til å integrere flere av sine eksisterende applikasjoner, samt fremtidige applikasjoner. Med en sentral løsning for å håndtere identiteter reduserer det jobben med å ta i bruk Single Sign-On.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen