Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Data Governance – en kritisk suksessfaktor for bank- og forsikringsbransjen

Ole J. Jonassen, salgsdirektør og Lead Data Services for Banking i Tietoevry Norge.
Ole J. Jonassen, salgsdirektør og Lead Data Services for Banking i Tietoevry Norge. Foto: privat
Del

Automatisering og digitalisering av arbeidsprosesser i bank-, finans og forsikring, samt lovpålagte compliance-krav, fører til bruk av stadig større mengder data i virksomhetens verdikjeder. Det er nå viktigere enn noen gang å ha en god Data Governance-strategi på plass.

– Dette inkluderer å ha klare retningslinjer for datainnsamling, -behandling og -lagring, samt å sikre at dataene er nøyaktige, pålitelige og sikre, sier Ole J. Jonassen, salgsdirektør og Lead Data Services for Banking i Tietoevry Norge.

Effektiv datastyring for bank og finans

Når en virksomhet definerer hvordan det skal oppleves å være kunde hos dem, fokuserer de på hele kundereisen. Disse verdikjedene må nødvendigvis håndtere store mengder sensitiv informasjon om både privat- og bedriftskunder. Samtidig vil det også bli benyttet ny teknologi, som for eksempel robotisering og kunstig intelligens (KI).

– I disse prosessene er det avgjørende å ha effektive systemer på plass for å sørge for at all data håndteres på en sikker og pålitelig måte. Bankens mål for kundereisen må spille på lag med kravene for både vurdering og håndtering av risiko innen fire hovedområder: Kreditt, AML/KYC, Fraud og Bærekraft (ESG), forteller Jonassen. 

Ole Jonassen i Tietoevry.  <i>Foto:  privat</i>
Ole Jonassen i Tietoevry.  Foto:  privat

Alle beslutninger og prosesser som involverer kundene er avhengige av høy kvalitet og konsistens på kundedata i alle forretningssystemer. 

Når et kundeforhold registreres for første gang, skal det hentes inn eksterne data som del av beslutningsgrunnlaget. Dette benyttes for å avgjøre låne- og finansieringssaker.

Bankene må ta hensyn til mange ulike retningslinjer innen risikovurdering i denne fasen. Eksempler på disse er tradisjonell kredittvurdering og AML/KYC risikoavdekning, for å etterleve hvitvaskingsloven.

Data Governance fra infotorg »

Løpende risikovurdering 

Tietoevry har i en årrekke levert tjenester for effektiv datainnsamling i disse prosessene via API-plattformen for integrasjonstjenester. I tillegg er webportalen Infotorg.no en av markedets mest kjente tjenester for å gjøre kompletterende datasøk. Dette kalles Data Access-tjenester.

– Når man har etablert kundeforholdet, er det nødvendig med gode og effektive løsninger for å vedlikeholde både kunde- og risikodata. Vi snakker da om en løpende risikovurdering som inkluderer en kontinuerlig vurdering av kredittrisiko for lån og finansielle tjenester. Videre fanges det fortløpende opp endringer som kan påvirke bankens risikoklassifisering innen AML/KYC-området, sier Jonassen.

I tillegg stiller hvitvaskingsregelverket krav om at oppdaterte kundedata skal være tilgjengelig i banksystemene til enhver tid. Beslutninger og reklassifiseringer skal dokumenteres med hvilke data som danner grunnlaget for beslutningen. All kunde- og kontaktinformasjon skal vedlikeholdes for å sikre god 1:1-kommunikasjon med bankens kunder.

Med Data Governance-tjenester fra Tietoevry vil alle relevante datasett vedlikeholdes direkte i bankenes kjernesystemer

Ole Jonassen, salgsdirektør i Tietoevry

– Med Data Governance-tjenester fra Tietoevry vil alle relevante datasett vedlikeholdes direkte i bankenes kjernesystemer. I tillegg leverer vi flere ulike datasett som benyttes til analytiske formål rett til bankens datavarehusmiljøer. På den måten kan innsikt og læring gjøres basert på korrekte grunndata, sier Jonassen.

Tariffering og vurdering av forsikringsrisiko

Forsikringsselskapene har flere behov som ligner på bankenes. I tillegg benytter de store mengder data for å vurdere om det finnes eksterne faktorer som kan påvirke forsikringsobjektet og forsikringsforholdet over tid.

– Vi snakker om rene objektdata for eksempel innen eiendom og kjøretøy, samt informasjon om forsikringstaker. Dessuten benyttes mange andre datasett som dekker politiske forhold, geografi, vær, flom- og naturskaderisiko og makroøkonomiske forhold.

–  Forsikringsselskaper er også rapporteringspliktige i henhold til hvitvaskingsloven, og må gjøre tiltak for å etterleve loven på en god måte. Vi omtaler alt dette som et økosystem for data innen forsikringsbransjen, fortsetter Jonassen.

Via Data Governance-tjenestene leverer Tietoevry løsninger for vedlikehold av objekt- og kundedata koblet til selskapenes masterdataløsninger.

– Også i dette kundesegmentet produserer vi flere ulike datasett som benyttes til import i datavarehusmiljøer for analytiske formål, sier Jonassen. 

Vi tilbyr datasettene som er nødvendig for å gi bedriftene innsikten de trenger

Ole J. Jonassen, salgsdirektør i Tietoevry

– Vi tilbyr datasettene som er nødvendig for å gi bedriftene innsikten de trenger – i forsikringstakere, forsikringsobjekter og det bredere økosystemet som er tilknyttet disse. Videre er det viktig for bedriftene å overholde både interne og eksterne reguleringer for behandling av data, fortsetter han.

Data Governance som en kritisk suksessfaktor

En god strategi rundt Data Governance må spille på lag med gode tjenester av flere grunner: for å sikre god etterlevelse av lover og regler, for å redusere risikoen for datatap og sikkerhetsbrudd, og samtidig øke tilliten hos kundenes kunder.

Tietoevry tilbyr tilrettelagte datasett fra over 30 ulike offentlige og private datakilder i sin distribusjonsplattform.

– Disse tjenestene gir et unikt utgangspunkt for å møte de ulike behovene våre kunder har. Våre team har samtidig høy kompetanse innen ulike distribusjonsmodeller, regulatoriske forhold, lovpålagte krav, og datamodellene som tilbys fra den enkelte dataeier.

Når Tietoevry lager tjenester for Data Governance, skjer det alltid i overensstemmelse med de lover og regler som til enhver tid er gjeldende. 

– Selv om datasettene og tjenestene skal kunne tilpasses den enkelte virksomhets kundereise, er det viktig for oss at løsningene er skalerbare. Da kan vi enkelt høste av erfaringene i et kundesegment og gjenbruke dette i løsninger for andre segmenter og nye markeder. Som en del av våre strategiske satsningsområder jobber vi med tekniske komponenter som Data Catalog, Data MarketPlace og MasterData-løsninger, sier Jonassen.

– Ny teknologi gir våre kunder innsikt i hvilke data som er tilgjengelig med gode metadata-beskrivelser, en ny plattform for å lage nye dataprodukter og en mulighet for å dele data med andre. Alt dette i et rammeverk hvor datakvalitet, sikkerhet og regulatoriske forhold ivaretas, avslutter han.

 

Les flere artikler fra Tietoevry