UTVIKLING

En slik mobil-app gir ikke mye respons

Ny undersøkelse: De mest brukte appene

Så langt ser det ikke ut til at du ha så mye å hente på utvikling av apper for bilmarkedet.
Så langt ser det ikke ut til at du ha så mye å hente på utvikling av apper for bilmarkedet. Bilde: Fundo Wheels
30. sep. 2015 - 09:33

En spesial-app for kjøp og salg av biler gir ikke mye respons.

Derimot kan du får mer trafikk på løsninger for helse- og banktjenester, ifølge Mobile benchmark report fra Adobe.

Den viser at bruken av apper også øker innen reise, underholdning og media.

Les også: Ny app med kart og gamle bilder kan bli eksportartikkel

Vil sjekke selv

Bilbransjen skiller seg ut med betydelig lavere vekst i bruk av apper.

Her foretrekker folk flest å sjekke t tradisjonelle nettsteder på nettleseren.

– Generelt sett har det vært en økning i bruk av apper, men fordelingen er ujevn og vi ser at bilbransjen opplever mindre vekst enn andre. Én forklaring kan være at folk fortsatt søker informasjon om mulig bilkjøp fra pc-en eller fysisk besøker bilforhandlere, sier nordisk markedssjef Malin Bodolla hos Adobe Marketing Cloud.

Les også: De aller fleste apper samler inn informasjon om barn

Store forskjeller

Bruksmønsteret varierer i ulike deler av verden.

Europeere har siden i fjor økt bruken av bank-apper med 84 prosent, målt i antall ganger slike apper ble åpnet.

Til sammenligning har medie- og handle-apper vokst med kun 13 og 15 prosent.

Les gjerne: Dansk mobilbetaling tvinger Dnb til å fjerne gebyret

Shopping i USA

Motsatt er det i Asia og stillehavsregionen (APAC), der den største veksten har vært innen handle-apper, med nesten 85 prosent.

Deretter kommer medie- og bank-apper, begge med ca. 50 prosent.

I Nord-Amerika opplever handle-apper størst vekst med nesten 80 prosent, etterfulgt av bank-apper med 50 prosent økning.

Medie-apper følger tett bak med 40 prosent vekst i bruken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Les gjerne: – Universelle Windows-apper har spart oss for mye bry

Mobildata og wifi

Hvis vi ser på oppkoblingstype, kommer mesteparten av trafikken fra reise- og handle-apper via mobilnettet - et tegn på at disse benyttes på farten.

Mesteparten av trafikken fra helse- og medie-apper er derimot wifi-basert. Dette tyder på at disse brukes på jobb eller hjemme.

Der er store datamengder billigere, samtidig som f.eks. helsesjekk er av mer privat karakter.

Les denne: Billig-app kan spare staten for 200 årsverk

Seks på topp

Her er en rangert oversikt over hvordan app-forbruket har vokst i løpet av det siste året, på tvers av sektorer og landegrenser:

Shopping
Handle-apper har hatt mest vind i seilene, med en vekst på 100 prosent globalt.

Mens handle-apper har vokst med over henholdsvis 78 og 86 prosent i Nord-Amerika og Asia, ligger Europa langt bak med 13 prosent.

Bank og finans
Bruken av bank-apper har økt med 79 prosent globalt. EMEA leder an med en vekst på 84 prosent.

Reiseliv
Bruk av reiselivs-apper har økt med ca. 50 prosent. De brukes i økende grad på vei fra A til B, f.eks. når vi er på ferie og skal finne veien til hotellet eller sjekke anmeldelser på nettet.

Medier og underholdning
Sosiale medier og gaming-apper har lenge vært populære, og har nå vokst med 48 prosent.

Disse appene brukes mest via WiFi og i stor grad i hjemmet.

Helse
Helse-apper har vokst med ca. 43 prosent, og vi bruker spesielt løpe- og trenings-apper for å holde styr på kalorier og tilbakelagte kilometer.

Bil
Bilbransjen har hatt minst vekst i app-bruk, med 20 prosent.

Årsaken er trolig at folk fortsatt søker informasjon om dette fra pc-en eller besøker bilforhandleren fysisk.

Så du denne? Noen ekstra kodelinjer ga Politiet den beste IT-løsningen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.