NYTT OM NAVN

Han er ny direktør i Digitaliseringsdirektoratet

Juristen på 44 har vært i direktoratet siden 2008. Nå overtar han formelt sjefsstolen.

− Jeg gleder meg stort til å fortsette i rolla som direktør i Digdir, sier Danielsen som allerede har hatt jobben i fem måneder.
− Jeg gleder meg stort til å fortsette i rolla som direktør i Digdir, sier Danielsen som allerede har hatt jobben i fem måneder. Foto: Marianne Gjessing
17. mars 2023 - 12:30

Frode Danielsen er utnevnt til ny direktør i Digitaliseringsdirektoratet (Digdir).

Det melder Kommunal- og distriktsdepartementet i en pressemelding.

Danielsen har fungert i jobben siden oktober 2022 og har lang fartstid i direktoratet.

− Jeg gleder meg stort til å fortsette i rolla som direktør i Digdir. Vi skal spille en avgjørende rolle for å sikre en effektiv og samordna digitalisering i offentlig sektor, sier Danielsen ifølge pressemeldinga.

Etter forlenget frist, og etter at fire personer hadde trukket sine søknader, var det 17 søkere til en av IT-Norges viktigste stillinger, åremålet som direktør for Digdir.

Har hatt jobben i fem måneder

Etter at Steffen Sutorius valgte å si opp jobben som direktør for Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) fem måneder inn i nytt åremål, har Frode Danielsen hatt rollen som konstituert direktør. 

I februar fortalte han Digi at han ønsket å ta en pådriverrolle for blant annet smidigere finansiering og styring av offentlig IT-utvikling.

Danielsen er utdannet jurist fra Universitetet i Bergen og har lang fartstid fra direktoratet. Allerede i 2008 begynte han som rådgiver i Difi, som senere ble til Digdir.

Siden den gang har han sittet tett på utviklingen av flere av fellesløsningene og hatt ulike lederroller i direktoratet. Siden april 2021 har han ledet avdelingen for digitale fellesløsninger. 

− Noen ganger må man hoppe på når muligheten byr seg, sier Espen Sjøvoll.
Les også

Han skal bidra til at offentlige tjenester snakker sammen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.