Niantics Real World Platform skal gi langt bedre samhandling mellom fysiske og digitale objekter.
Niantics Real World Platform skal gi langt bedre samhandling mellom fysiske og digitale objekter. (Illustrasjon: Niantic)

Niantic Real World Platform

Niantic skal åpne Pokémon Go-plattformen for andre utviklere

Lover samtidig store teknologiforbedringer.

Selv om det nå er to år siden mobilspillet Pokémon Go ble lansert, og mange for lengst har lagt spillingen på hylla, så blir både spillet og utvidet virkelighet-plattformen det er basert på, stadig videreutviklet. Dette har bidratt til at spillet nådde en ny popularitetstopp i mai, i alle fall i USA

Plattformen, som egentlig stammer fra det eldre spillet Ingress, har nå blitt videreutviklet til det utgiverselskapet, Niantic, kaller for Real World Platform. I går avslørte selskapet noen av nyhetene, inkludert at selskapet ønsker å gjøre plattformen tilgjengelig også for andre som vil knytte sammen fysiske og digitale opplevelser, for eksempel i egne spill. 

I løpet av høsten vil selskapet i første omgang samarbeide med en håndfull utviklere som innen den tid har meldt sin interesse. 

Drevet fram av oppkjøp

Forbedringene som kommer med Real World Platform, skal ha blitt utviklet etter to oppkjøp som Niantic har gjort det siste året, henholdsvis Escher Reality og Matrix Mill. 

Escher Reality er spesialister på nettopp utvidet virkelighet (AR – Augmented Reality) og datasyn, mens Matrix Mill har ekspertise innen blant annet dype, nevrale nettverk. Målet er gjøre det mulig for AR-objekter å «forstå» og samhandle med virkelige objekter. 

Les også: Slik kan du snart bruke Microsofts AR-teknologi på arbeidsplassen

Okklusjon

Men en Pokémon i dag kan lage skygge på bakgrunnen som brukerne av Pokémon Go kan se i AR-visningen, men ellers ikke forholde seg noe særlig til den virkelige verden, vil framtidige AR-objekter kunne gjemme seg bak dem virkelige objekter, bli hindret av dem eller hoppe inn i dem. Niantic kaller dette for okklusjon eller tildekking.

De virkelige objektene kan også være bevegelige, for eksempel mennesker, noe videoen nedenfor demonstrerer.

Niantic mener at straks de får plattformen til å identifisere og sette i kontekst de virkelige objektene, er mulighetene til utvidelse av virkeligheten nærmest uendelig. Gjenkjennes for eksempel noen virkelige blomster, kan plattformen vise en digital humle ved disse. Dersom plattformen oppfatter at den ser en innsjø eller dam, kan den få en digital and til å vises. 

Delt virkelighet

En annen nyhet i plattformen er samhandling mellom flere brukere, slik at disse kan dele den samme utvidede virkeligheten. 

– Vi har funnet ut at forsinkelse er én av de største hindringene. Det er nesten umulig å skape en delt virkelighet-opplevelse dersom ikke timingen er perfekt, skriver Niantic i et blogginnlegg.

– For å møte denne utfordringen, har vi utviklet proprietære AR-nettverksteknikker med lav forsinkelse. Takket være denne løsningen har vi vært i stand til å bygge en forent kryssplattformløsning som åpner for en del AR-opplevelse med én enkelt kodebase, fortsetter selskapet. 

I blogginnlegget er det flere videoer som demonstrerer noen av mulighetene.

Selv om selskapet i første omgang vil bruke disse teknologiene i spill, mener det at de vil være relevante også for mange andre bruksområder i framtiden. 

Bruker AR-sandkasse i undervisningen:  – Elevene presterer mye bedre (Digi ekstra)

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen