De Chrome OS-baserte PC-ene kjent som Chromebook har blitt en suksess, og kurven viser ingen tegn til å snu ennå. Analyseselskapet Canalys har nå lagt frem nye tall som viser at folk fortsatt er høyst begeistret for de nettsky-rettede maskinene.
Ifølge Canalys' beregninger gikk det globale Chromebook-salget opp med 75 prosent i andre kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Målt i antall eksemplarer økte tallet fra 6,7 millioner til 11,8 millioner.
275 prosent økning forrige kvartal
HP leder an med et salg på 4,3 millioner Chromebook-maskiner i perioden, en økning på hele 115 prosent. Lenovo og Acer følger på med en økning på over 80 prosent for begge produsentene.
_logo.svg.png)

Canalys presenterte riktignok enda heftigere tall for årets første kvartal, som viste en oppgang på saftige 275 prosent i Chromebook-salget sammenlignet med første kvartal 2020.
– Suksessen til Chromebook har vist seg å være svært motstandsdyktig. Veksten har fortsatt langt utover høyden til pandemien og sementert en sunn posisjon på tvers av alle sluttbruker-segmenter i industrien, sa analytiker Brian Lynch i Canalys i pressemeldingen.
Chrome OS er stadig i ferd med å videreutvikles. Som Digi.no rapporterte, markerte Chromebook sitt tiårsjubileum i år, og med det kom en kraftig overhaling av operativsystemet som blant annet knytter Chromebook-maskinen tettere sammen med Android-mobilen.
Fortsatt positiv trend for vanlige PC-er
Når det gjelder det «vanlige» PC-salget har dette også fortsatt en oppadgående kurve, om enn en litt flatere enn i foregående kvartaler. Ifølge Canalys gikk PC-salget opp med 10,2 prosent i andre kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor.
121 millioner PC-er ble sendt ut til forhandlere i perioden, og Lenovo troner fortsatt på toppen med en markedsandel på rett i underkant av 20 prosent og en kvartalsmessig salgsvekst på 23 prosent.
Allerede i april rapporterte Digi.no at PC-salget, etter å ha vært i en langvarig nedgangsperiode, var tilbake til gamle høyder etter å ha nådd en økning på solide 55 prosent i det første kvartalet i år.

Microsoft og Google tar innpå Amazon i nettskyen