IT-POLITIKK

Fortnite og Yahoo ute av Kina

Flukten fra Kina fortsetter, nå stenger megahiten Fortnite og 90talls-ikonet Yahoo ned serverne for kinesiske brukere.

Maksimalt tre timer får kinesiske unge bruke på gaming hver uke. De kan ikke lenger brukes på Fortnite
Maksimalt tre timer får kinesiske unge bruke på gaming hver uke. De kan ikke lenger brukes på Fortnite Illustrasjon: Epic Games
7. nov. 2021 - 14:00

Det var ventet tøffere tider både for kinesiske og amerikanske tek-selskaper da det kinesiske kommunistpartiet vedtok Kinas nye personvernlov (PIPL) i august.

Loven som trådte i kraft mandag, forbyr å samle mer data enn det som er strengt nødvendig for formålet, krever samtykke ved innsamling av sensitive data, regulerer muligheten til å sende data over landegrenser – og, kanskje mest interessant, krever at apper tilbyr brukerne en mulighet til å avslå algoritmestyrt markedsføring og personalisering. Internasjonale selskaper måtte også utnevne egne delegater til å rapportere til kinesiske myndigheter.

Kravene har vist seg vanskelig for de amerikanske selskapene å oppfylle. I oktober trakk Microsoft Linkedin fra det kinesiske markedet. Denne uka følger to amerikanere etter.

Nå må selskapene som opererer i Kina ha lokale delegater som rapporterer til kinesiske myndigheter
Les også

Kina med ny personvernlov: Strammer grepet om tek-selskapene

Stenger alle tjenester i Kina

Yahoo, som var av de største og mektigste teknologi-selskapene på 90- og tidlig 2000-tall, ble sammen med AOL nylig kjøpt for over 40 milliarder kroner av Apollo Global Management.

Nå stenger selskapet ned alle tjenester til kinesiske brukere.

– Som en erkjennelse av det stadig mer utfordrende forretnings- og juridiske miljøet i Kina, vil Yahoos tjenester ikke lenger være tilgjengelig fra fastlands-Kina fra og med 1. november, sa en talsperson for Yahoo til Reuters tirsdag.

Det markerer slutten på Yahoos over 20 års tilstedeværelse i Kina. Siden 1998 har Yahoo blant annet samarbeidet tett med Alibaba, som har hatt egne rettigheter til Yahoo-merkevaren i Kina, drevet eget forskningsmiljø, og tilbudt e-post og utenlandske nyheter til kinesiske borgere.

Kaster ut kinesiske spillere

Også spillmarkedet har merket kinesiske myndigheters reguleringer.

I september strammet Kina inn for spillmarkedet, både gjennom å stanse godkjenningen av nye online-spill og gjennom å forby unge å bruke mer enn tre timer på gaming i uka.

Nå trekker Epic Games ut Fortnite fra Kina, etter tre år på markedet. Det melder Epic games på egne nettsider.

Mandag var det ikke lenger mulig å registrere nye brukere, og 15. november tas serverne ned, og spillerne kan ikke lenger logge på.

– Kjære brukere, testen av «Fortress night» har nådd slutten, vi vil stenge serveren i nær fremtid. Takk til alle som satte seg på bussen og deltatt i «Fortnite»-testen, skriver Epic games på nettsiden.

Når Yahoo nå takker Kina for samarbeidet, er det ikke uten et lite stikk til storpolitikken.

– Yahoo er fortsatt forpliktet til rettighetene til brukerne våre og et gratis og åpent internett. Vi takker våre brukere for deres støtte, skrev Yahoo i en melding til Reuters.

Denne oppskytningen i 2022 hadde med seg ni sattellitter. Kina planlegger tusenvis flere.
Les også

Kina vil bli en rom-stormakt: Planlegger 26.000 nye satellitter i bane rundt jorda

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.